Friday, October 23, 2015

ဖက္ဒရယ္ပညာေရး (အပိုင္း ၁၃) အသိပညာမ်ဳိးဆက္ကို ပ်ဳိးေထာင္၊ အသိပညာစီးပြားေရးကုိ လက္ဆင့္ကမ္းျခင္း

ဖက္ဒရယ္ပညာေရး (အပိုင္း ၁၃) အသိပညာမ်ဳိးဆက္ကို ပ်ဳိးေထာင္၊ အသိပညာစီးပြားေရးကုိ လက္ဆင့္ကမ္းျခင္း

ေကာင္းမြန္ေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဆိုသည္မွာအဘယ္နည္း။ ဘာေၾကာင့္ ပညာ သင္ၾကားေပးေန ပါသနည္း။ ေကာင္းမြန္ေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို တည္ေထာင္ႏုိင္ရန္မည္သည့္အရာမ်ားကို မည္သို႔မည္ပံု သင္ၾကားရ ပါမည္နည္း။ ((-မဲလဘုန္းၿမိဳ႕(၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ကမၻာ့ေနခ်င္စဖြယ္ အေကာင္းဆံုးၿမိဳ႕ ပထမဆုရ)၊ ေကာ္ဖီဆုိင္တစ္ဆုိင္တြင္အခမဲ့ ျဖန္႔ေ၀ေသာ ပို႔စကဒ္ပါစာသားမ်ား…)))
ပညာေရးကို လူတုိင္းလိုလိုပင္ စိတ္ပါ၀င္စားတတ္ၾကပါသည္။ ညေနခင္း၀ုိ္င္းဆံုပြဲမ်ားတြင္ျဖစ္ေ၊ ဖိုရမ္မ်ားႏွင့္ အစည္းအေ၀းမ်ားတြင္ျဖစ္ေစ မတူေသာ အျမင္မ်ားျဖင့္အႀကီးအက်ယ္ အျငင္း ပြားဖြယ္ရာ ေခါင္းစဥ္တစ္ခုလည္း ျဖစ္၏။ ဤသို႔ ျဖစ္ရသည့္ အေၾကာင္းမွာ ရိုးရွင္းလွပါသည္။လူပုဂိၢဳလ္၏ ပညာေရး အဆင့္အတန္း၊ သူ၏ အလုပ္အကိုင္ႏွင့္ ၀င္ေငြလစာႏႈန္းထားတို႔မွာ ဆက္စပ္ေနတတ္သည့္အတြက္ပင္ ျဖစ္သည္။ ဤမွ်သာမကေသးပါ။ ရိုးရာဓေလ့မ်ား၊ လူမႈစံတန္ဖိုးမ်ားႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈအျမင္မ်ားကို လက္ဆင့္ကမ္း ေပးသည့္ အဓိကေနရာမွာလည္း ပညာေရးနယ္ပယ္ပင္ မဟုတ္ပါလား။ curriculumပင္မ သင္ရိုးညႊန္းတမ္းမ်ားႏွင့္ ေနာက္ခံလႊာ သင္ရိုးညႊန္းတမ္းမ်ား hiddencurriculum မ်ားက ဤတာ၀န္ကို ယူထားရသည္။ လုိလားအပ္ေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို ပ်ဳိးေထာင္ေပးႏုိင္ျခင္းျဖစ္၏။ႏိုင္ငံသား အမွတ္အသား သရုပ္ indentity ကို အဓိက ပံုေဖၚ တည္ေဆာက္ေပးေနသည္မွာလည္း စာသင္ေက်ာင္းမ်ားပင္ျဖစ္ျပန္သည္။ ကေလးငယ္၏ လူမႈဆက္ဆံေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈအတြက္ အဓိက ပင္မဌာနမ်ားလည္းျဖစ္သည္။
ၾသစေၾတးလ်ား ပညာေရးစနစ္မွာ လြန္စြာ ႀကီးမ်ား က်ယ္ျပန္႔လွသည္။ႏုိ႔စို႔အရြယ္ကပင္ တစ္သက္တာ (တရား၀င္) ပညာေရးခရီး စတင္သည္ျဖစ္၏။ ဖြံ႔ၿဖိဳးၿပီးႏုိင္ငံျဖစ္သည္ႏွင့္အညီ ကေလးငယ္ဦးေရ၏ ၈၆ ရာခုိင္ႏႈန္းအထိိ မူႀကိဳပညာေရးကို အသက္ ၃ ႏွစ္ခန္႔မွ စတင္တက္ေရာက္ၾကသည္။အမ်ားစုမွာ အသက္ ၃ ႏွစ္ မတုိင္မီကတည္းကပင္ ေန႔ကေလးထိန္းဌာနမ်ားတြင္ ေနခဲ့ၾကဖူးသူမ်ားျဖစ္သည္။မူလတန္းပညာေရးကို စတင္ႏုိင္ရန္ လိုအပ္ေသာ စြမ္းရည္အခ်ဳိ႕ကို ျပင္ဆင္ေလ့က်င့္ျခင္းဟုဆိုရမည္။ အသက္ ၅ ႏွစ္ေက်ာ္၊ ၆ ႏွစ္ အရြယ္ခန္႔တြင္ မူလတန္းပညာေရးစတင္ပါသည္။ (ျပည္နယ္အလိုက္ကြဲျပားေသးသည္။) ဆရာမ်ား၏ ေလ့က်င့္သင္ၾကားမႈႏွင့္ ယဥ္ပါးေစရန္၊ နားေထာင္တတ္ေစရန္၊စာသင္ခန္းတြင္း ညႊန္ၾကားခ်က္မ်ားကို လိုက္နာ လုပ္ေဆာင္တတ္ေစရန္၊ သင္ယူေလ့လာမႈတြင္ စိတ္ပါလက္ပါကိုယ္တုိင္ပါ၀င္တတ္ေစရန္… အစရွိသည္တုိ႔ကို မူႀကိဳတြင္ ေလ့လာၾကရျခင္းျဖစ္သည္။
တရား၀င္ မသင္မေနရ ပညာေရး Compulsory education မွာ ေျမာက္ပိုင္းေဒသႀကီးNorthern Territory, နယူးေဆာ့သ္ေ၀းလ္းစ္ New South Wales ျပည္နယ္ႏွင့္ ၾသစေၾတးလ်ားၿမိဳ႕ေတာ္ေဒသႀကီး Australian Capital Territory တို႔တြင္ အသက္ ၁၅ ႏွစ္အထိ ျဖစ္သည္။ ဗစ္တိုးရီးယားျပည္နယ္Victoria, ေတာင္ၾသစေၾတးလ်ားျပည္နယ္ South Australia, တို႔တြင္ အသက္ ၁၆ ႏွစ္အထိျဖစ္ၿပီးကြင္းစလန္ျပည္နယ္ Queensland, တက္စေမးနီးယားျပည္နယ္ Tasmania, ႏွင့္ အေနာက္ပုိင္း ၾသစေၾတးလ်ားျပည္နယ္Western Australian တို႔တြင္ အသက္ ၁၇ ႏွစ္ အထိ မသင္မေနရ ပညာေရးအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားရွိသည္။ (အေျခခံပညာေက်ာင္းတြင္ျဖစ္ေစ၊သက္ေမြးသင္တန္းတြင္ ျဖစ္ေစ (မျဖစ္မေန) ဥပေဒအရ တက္ေရာက္ေနရမည့္ အသက္သတ္မွတ္ခ်က္ျဖစ္၏။)ပညာေရးအတန္းမ်ား တက္ေရာက္ခဲ့ျခင္းႏွင့္ လုပ္အားလစာ၀င္ေငြ တုိက္ရိုက္ အခ်ဳိးက်မႈ ရွိေနေၾကာင္းသုေတသနက ေထာက္ျပထားပါသည္။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၊ ကေနဒါ၊ ယူေကႏွင့္ ၾသစေၾတးလ်ားႏုိင္ငံတုိ႔တြင္ေလ့လာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ အထက္တန္းအဆင့္တြင္ တစ္ႏွစ္ခန္႔ ပို၍ တက္ေရာက္ခြင့္ ရရွိခဲ့သူတို႔မွာႏွစ္စဥ္ ၀င္ေငြလစာ ၁၀ ရာခုိင္ႏႈန္းမွ ၁၄ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ ပိုမို ရရွိၾကျခင္းျဖစ္သည္။ဘြဲ႔ဒီဂရီ ရရွိသူတို႔မွာ လစာ၀င္ေငြ ပိုမို ခံစားခြင့္ ရွိေနျခင္းကိုမူ ဖြံ႔ၿဖိဳးၿပီးႏုိင္ငံမ်ားအတြက္အံအားသင့္ဖြယ္ရာ မရွိပါ။ မ်ဳိးဆက္မ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္ေနတတ္ပါသည္။ ပညာတတ္ဘြဲ႔ရ မိဘမ်ား၏သားသမီးတို႔မွာ ဘြဲ႔ရပညာတတ္ျဖစ္ႏုိင္ေခ် ပိုမိုရွိေနတတ္သည္။ ၀င္ေငြ ပိုေကာင္းတတ္သည္။၂၀၁၀ ခုႏွစ္တြင္ ေလ့လာမႈ စစ္တမ္းအရ အသက္ ၂၅ ႏွစ္မွ ၅၄ ႏွစ္အရြယ္ ရွိသူမ်ားတြင္ အထက္တန္းအထက္ဆင့္ ၁၂ တန္း ပညာေရးေအာင္လက္မွတ္ မရရွိခဲ့သူမ်ားမွာ ဘြဲ႔ရမ်ားႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ေသာ္အလုပ္လက္မဲ့ျဖစ္ႏုိင္ေခ်ႏွင့္ အလုပ္လက္မဲ့ျဖစ္ေနျခင္းမွာ ၂ ဆ ခန္႔အထိ ျမင့္မားေနတတ္သည္။
knowledge economy
     ၾသစေၾတးလ်ားႏုိင္ငံ၏အနာဂတ္စီးပြားဖြံ႔ၿဖိဳးမႈမွာ စမတ္က်ေသာလူဦးေရအေပၚ မွီတည္ေနပါသည္။ အျခားေသာဖြံ႔ၿဖိဳးၿပီးကမၻာ့ႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္ေစရန္ျဖစ္သည္။ ေက်ာက္ေခတ္ စိုက္ပ်ဳိးေမြးျမဴေရးအေျခခံစီးပြားေရးစနစ္မွ်ႏွင့္ေတာ့ ၂၁ ရာစုကမၻာတြင္ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္ရန္ မျဖစ္ႏုိင္ေတာ့ပါ။လြန္ခဲ့ေသာ ဆယ္စုႏွစ္ ၂ ခုတြင္ ၾသစေၾတးလ်ားႏုိင္ငံသားအမ်ားစုႀကီးမွာ အဆင့္ျမင့္ပညာတကၠသိုလ္မ်ားတြင္ျဖစ္ေစ၊ သက္ေမြး သိပၸံေကာလိပ္ေက်ာင္းမ်ား technical and furthereducation (TAFE) တြင္ျဖစ္ေစ တက္ေရာက္သင္ၾကားသူဦးေရ ပိုမိုတိုးတက္လာခဲ့သည္။ ခ်မ္းသာသူမ်ားအတြက္သာသီးသန္႔ မဟုတ္ေတာ့ပါ။ ေက်ာင္းျပင္ပ ပညာေရး၊ လုပ္ငန္းခြင္ စြမ္းရည္ျမႇင့္ပညာေရးသင္တန္းမ်ားလည္းတုိးပြားလာခဲ့သည္။ အြန္လိုင္း ဘြဲ႔သင္တန္းမ်ားလည္း အီလက္ထေရာနစ္၊ အင္တာနက္ေခတ္ ထိပ္တန္းႏုိင္ငံျဖစ္သည္ႏွင့္အညီတိုးပြားေနဆဲျဖစ္သည္။ ေန႔ေက်ာင္းတက္စရာမလိုဘဲ အလုပ္လုပ္ရင္းပင္ တကၠသိုလ္မ်ား၏ ပံုမွန္ဘြဲ႔သင္တန္းအရည္အေသြးအတုိင္း ၁၀၀ ရာခိုင္ႏႈန္းျပည့္မီေသာ ပညာကို အြန္လိုင္းစနစ္ျဖင့္မိမိရြာ (သို႔မဟုတ္) လုပ္ငန္းခြင္ေနရာမ်ားမွ တုိက္ရိုက္ ေလ့လာႏုိင္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ဆယ္ေက်ာ္သက္မ်ားမွသည္ အသက္ ၅၀ ေက်ာ္၊ ၆၀ တန္းမ်ားလည္း အြန္လိုင္းဘြဲ႔သင္တန္းမ်ားတြင္တက္ေရာက္ႏုိင္ၾကသည္မွာ ပညာေခတ္၏ သရုပ္သကန္ဟု ဆိုရမည္။
အသိပညာမ်ဳိးဆက္၊ အသိပညာစီးပြားေရး Knowledgegenerations and Knowledge economy
၂၁ ရာစုတြင္ အသိပညာမွာ (လူသံုးကုန္ပစၥည္း တစ္ခုအေနျဖင့္)ပိုမို အေရးပါလွေသာ ေခတ္ဆီသို႔ ေရြ႕လ်ားလာခဲ့ၿပီ။ လြန္ခဲ့ေသာ ဆယ္စုႏွစ္ ၅၀ ကာလအတြင္းလူတို႔ အလုပ္လုပ္ကိုင္ပံု၊ အလုပ္အကိုင္ အမ်ဳိးအစားမ်ားႏွင့္ စီးပြားေရး အေျခခံအေဆာက္အအံုတို႔မွာမ်ားစြာ ေျပာင္းလဲလာခဲ့၏။ အသိပညာ အေျချပဳစီးပြားေရးေခတ္ knowledge based economy ဟုဆိုၾကသည္။ စီးပြားေရး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးအဖြဲ႔အစည္းႀကီး(OECD) က ၁၉၉၆ ခုႏွစ္တြင္ အေျခခံလူသံုးကုန္ ပစၥည္းအသစ္ တစ္မ်ဳိးအေနျဖင့္ “အသိပညာ” ဆိုေသာပစၥည္းသစ္တစ္မ်ဳိး ေရာက္ရွိလာသည့္ ေခတ္ကို ေရြ႕ လ်ားလာေနၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ထုတ္ေဖၚ ေၾကညာခဲ့သည္။
အသိပညာအေျချပဳ စီးပြားေရးknowledge based economy ဆိုေသာ ေ၀ါဟာရကို ဖြင့္ဆိုရာ၀ယ္ ဗဟုသုတ၊ အသိပညာႏွင့္ နည္းပညာမွာစီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးတုိးတက္မႈတြင္ ပိုမိုအေရးပါလွေၾကာင္းကို အျပည့္အ၀ အသိအမွတ္ျပဳလာရျခင္းျဖစ္သည္။ လူသား၏ ရွင္သန္မႈ (လူသားအရင္းအႏွီး) ထဲတြင္ အခရာက်လွေသာ ဗဟုသုတ၊ အသိပညာႏွင့္နည္းပညာတို႔မွာ စီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးတုိးတက္မႈတြင္လည္း အစဥ္အၿမဲပင္ အခ်က္အခ်ာ က်ခဲ့သည္။သို႔ရာတြင္ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ အနည္းငယ္ကမွ အဓိကက်ေနေၾကာင္းကို ပိုမို သိျမင္လာၾကသည္။အသိအမွတ္ျပဳလာၾကသည္။ အသိပညာအဓိက ၀န္ေဆာင္မႈက႑မ်ားတြင္ ပညာေရး၊ ဆက္သြယ္ေရးႏွင့္ သတင္းအခ်က္အလက္တို႔မွာပိုမို တြင္က်ယ္ အေရးပါလာေတာ့သည္။ OECD ႏုိင္ငံမ်ား၏ အမ်ဳိးသားစုစုေပါင္း ထြက္ကုန္Gross Domestic Product GDP ၅၀ ရာခုိင္ႏႈန္းမွာ အသိပညာအဓိက စီးပြားေရးက႑ျဖစ္ေၾကာင္းသံုးသပ္ပါသည္။”   (OECDအစီရင္ခံစာ၊ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္)
အသိပညာကို ဖန္တီး၊ ထုတ္လုပ္ျခင္းႏွင့္ ျဖန္႔ျဖဴးျခင္းကိုအေျချပဳထားသည့္ စီးပြားေရးမွာ (ေရနံ၊ အမဲသား၊ အာလူး၊ စပါး စသည္တုိ႔ကဲ့သို႔) ထြက္ကုန္ပစၥည္းကိုအေျချပဳေသာ စီးပြားေရးမ်ားႏွင့္ ကြာျခားလွသည္ေတာ့ မဟုတ္ပါ။ လူသားအရင္းအႏွီးအေပၚ တည္မွီေနၾကျခင္းမွာအတူတူပင္ မဟုတ္ပါလား။ သတင္းအခ်က္အလက္ကို ကုန္စည္ကဲ့သို႔ ဖလွယ္ေနသည့္ စီးပြားေရးက႑တြင္-
-       သိသူ-လုပ္တတ္သူ။ လုပ္သားတစ္ဦး၏ လူမႈဆက္ဆံေရး၊ အဆက္အသြယ္မ်ားႏွင့္ပတ္သက္ေနသည့္ အရည္အေသြးႏွင့္အေရအတြက္မွာ ဆက္သြယ္ေဆာင္ရြက္ျခင္းႏွင့္ နတ္၀ါ့က္မ်ားကို အမွီသဟဲ ျပဳထားရသည့္ စီးပြားေရးအတြက္အေရးပါလွပါသည္။
-       အသိပညာ၊ဗဟုသုတ ရွိၿပီး နည္းပညာ စြမ္းရည္ျပည့္၀ျခင္း (မိုက္ခရို အီလက္ထေရာနစ္နည္းပညာ၊ ကြန္ပ်ဴတာ၊စက္ရုပ္မ်ား၊ တယ္လီကြန္ျမဴနီေကးရွင္း စြမ္းေဆာင္ရည္မ်ား)၊ ပစၥည္းသစ္ ထုတ္လုပ္ႏုိင္စြမ္း၊ဇီ၀နည္းပညာႏွင့္ သြားလာဆက္သြယ္ေရး၊ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး ပံုစံသစ္မ်ား။
-       ေျပာင္းလဲလာေနသည့္မိသားစု ပံုစံသစ္မ်ား၊ အိမ္ - အလုပ္မွ်ေျခ၊ နတ္၀ါ့က္ႏွင့္သာ ခ်ိတ္ဆက္ထားႏုိင္ပါက မည္သည့္ေနရာ၊မည္သည့္အခ်ိန္တြင္မဆို ၀န္ထမ္းမ်ားအေနျဖင့္ အလုပ္လုပ္ႏုိင္ၾကျခင္း၊ အခ်ိန္ႏွင့္ ေနရာအရလုပ္သား၀န္ထမ္း ပံုစံအသစ္မ်ား ထြက္ေပၚလာျခင္း၊ အခ်ိန္ျပည့္၀န္ထမ္း၊ အခ်ိန္ပိုင္း၀န္ထမ္း၊စီမံခ်က္အရ က႑အလိုက္၊ စပါယ္ရွယ္လစ္ ၀န္ထမ္း၊
-       စြမ္းေဆာင္ရည္မရွိေသာ၊ စြမ္းေဆာင္ရည္ မျပည့္၀ေသာသူမ်ားအေနျဖင့္ အဆင့္ျမင့္ စြမ္းေဆာင္ရည္ လိုအပ္ေသာလုပ္ငန္းခြင္ ေနရာတြင္ ၀င္ေရာက္လုုပ္ကိုင္ႏုိင္ျခင္း မရွိပါ။ မိမိအလုပ္ပိုင္းတြင္ စဥ္ဆက္မျပတ္စြမ္းေဆာင္ရည္ ျမႇင့္တင္ျခင္းမွာ မျဖစ္မေန လိုအပ္လာသည္။ ဆက္တုိက္ ေလ့လာမႈႏွင့္ သင္တန္းမ်ားမွာ၀န္ထမ္းအားလံုး (မူ၀ါဒ၊ စီမံ၊ နည္းပညာ၊ ေအာက္ေျခဆုိင္ရာအားလံုး) အတြက္ လိုအပ္သည္။ မိမိ၏အရည္အေသြးကို အစဥ္သျဖင့္ တိုးျမႇင့္ေနရမည္။ စြမ္းရည္နိမ့္ပါက လစာနိမ့္မည္။
ဤေနရာတြင္ `ပညာေရး အရည္အေသြး ျမင့္ျခင္း` ကို ေဆြးေႏြးလိုပါသည္။အထူးသျဖင့္ ကမၻာရြာအမႈ ျပဳထားၿပီျဖစ္ေသာ စီးပြားေရးအသစ္တြင္ၾသစေၾတးလ်ားႏုိင္ငံသားမ်ား အလုပ္လုပ္ရာတြင္ လိုအပ္ေသာ စြမ္းရည္သစ္မ်ား new skills မ်ားရွိေနသည္။ စဥ္ဆက္မျပတ္ အသစ္ ျပင္ဆင္တည္ေဆာက္ေနရသည့္ စီးပြားေရးစနစ္၏ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကိုလိုက္ပါ ျဖည့္ဆည္း ေပးႏုိင္ရန္အတြက္ ပညာေရးစနစ္ကိုလည္း လိုက္ပါေျပာင္းလဲ ျပင္ဆင္ေပးရန္လိုအပ္ခ်က္ကို သံသယရွိစရာ မလုိပါ။ အရွိန္ႏႈန္းထားျဖင့္ ေျပာင္းလဲေနေသာ လုပ္အားေစ်းကြက္၊မႀကံဳစဖူး တိုးတက္လာေနသည့္ နည္းပညာႏွင့္ အသိပညာေပါက္ကြဲမႈတို႔ႏွင့္ အညီ ပညာေရးကို ျပင္ဆင္ရျခင္းျဖစ္သည္။
ပညာေခတ္တြင္ စီးပြားဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈအတြက္ စာသင္ၾကားျခင္း
   ကမၻာမႈျပဳထားျခင္းခံရေသာစီးပြားေရးစနစ္မ်ားကို အလုပ္ရွာေဖြလ်က္ရွိသည့္ ေရႊ႕လ်ားေနေသာ လူထုမ်ား၊ လူေနမႈ ပံုစံမ်ားႏွင့္ရပ္ရြာမ်ားက ပံုေဖၚေပးလ်က္ရွိေနသည္။ ျပည္နယ္မ်ားအတြင္း၊ အျပင္ ေရႊ႕လ်ားေနေသာ လူထုႀကီး၊ႏုိင္ငံအတြင္းအျပင္ ေရႊ႕လ်ားေနေသာ သူမ်ား။ ေရွးအခါက အစဥ္အလာအရ လုပ္ကုိင္ေနခဲ့ေသာ လုပ္ငန္းကိုင္ငန္းမ်ားမွာေပ်ာက္ကြယ္လို႔ လာေနသည္။ စက္မႈလုပ္ငန္းသစ္မ်ား၊ စီးပြားေရးပံုစံသစ္မ်ား ေပၚထြက္လာသည္။ကမၻာသူ၊ ကမၻာသားမ်ားအေနျဖင့္ ကေလးငယ္မ်ားက မိမိတို႔ကိုယ္ကုိယ္ သရုပ္ပံုေဖၚ တည္ေဆာက္ေနၾကၿပီ။ကမၻာ့ေနရာအႏွံ႔အျပားကို အြန္လိုင္းမ်ား၊ မီဒီယာမ်ားမွတဆင့္ ကေလးငယ္မ်ားလည္း ၀င္ေရာက္လည္ပတ္တတ္ၿပီ။စြမ္းရည္သစ္မ်ား၊ အသိသစ္မ်ားကို ေန႔စဥ္ႏွင့္ အမွ် ရရွိေနေသာ ကေလးငယ္မ်ားႏွင့္ မိဘမ်ား၊ေက်ာင္းဆရာဆရာမမ်ားက ရင္ဆိုင္ရလ်က္။ ကိုယ္ပိုင္အုိင္ဒန္ဒတီ၊ မိသားစု တည္ေဆာက္ပံု၊ ဆင္းရဲမြဲေတမႈႏွင့္လူမႈေရး ဗဟုိခ်က္ ဖရိုဖရဲျဖစ္ျခင္းမ်ားျဖင့္ ႀကံဳေတြ႔ေနၾကရၿပီ။
ႏွစ္ ၂၀၀ ေက်ာ္က စက္မႈလယ္ယာေခတ္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြက္မွ်သာတည္ထြင္ အသံုးျပဳခဲ့သည့္ စာသင္ေက်ာင္းႏွင့္ ပညာေရးစနစ္ကို ျပင္ဆင္ရေတာ့မည္။ လံုး၀ ကြဲျပားျခားနားေသာစြမ္းရည္သစ္မ်ားႏွင့္ အလုပ္လုပ္ကိုင္ပံု နည္းလမ္းအသစ္တို႔ျဖင့္ ေက်ာင္းသားမ်ားကို ေလ့က်င့္ပ်ဳိးေထာင္ေပးရေတာ့မည္။ အထူးသျဖင့္ ဗဟုသုတမ်ား၊ စြမ္းရည္မ်ားကို စာေတြ႔၊ သရုပ္ျပ၊ ေဆြးေႏြးျခင္း၊မာလတီမီဒီယာ ဆက္သြယ္ေရး နည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ ျပင္ဆင္ေပးရေတာ့မည္။
ျပႆနာ၊ အခက္အခဲမ်ားကိုေဖၚထုတ္တတ္ျခင္း၊ သိမ္ေမြ႔ညင္သာစြာ၊ ပရိယာယ္ၾကြယ္၀စြာျဖင့္ ေျဖရွင္း တတ္ျခင္း၊ အုပ္စုတြင္းပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္တတ္ျခင္း၊ လူမႈဆက္ဆံေရးႏွင့္ တင္ျပေဆြးေႏြးတတ္ျခင္း စြမ္းရည္ျပည့္၀ျခင္း…စသည္တို႔မွာ မရွိမျဖစ္ စြမ္းရည္မ်ားျဖစ္လာသည္။ သတင္းအခ်က္အလက္ ရင္းျမစ္ကို သိနားလည္ရန္လည္းလိုအပ္လာသည္။ (အြန္လိုင္းရင္းျမစ္မ်ား၊ လက္စြဲစာေစာင္၊ အကူအညီ ေတာင္းခံ တတ္ျခင္း၊)။ဤစြမ္းရည္မ်ားကို ရရွိလာေစရန္ ၾသစေၾတးလ်ား စာသင္ေက်ာင္းမ်ားက သင္ရိုးညႊန္းတမ္း အသစ္မ်ားကိုသင္ၾကားေပးရံု မွ်သာမကေသးဘဲ သင္ၾကားနည္းလမ္းအသစ္မ်ား၊ မာလတီ မီဒီယာမ်ား ကိုလည္း အသံုးျပဳရသည္။ထုိ႔အျပင္ လူငယ္မ်ားအေနျဖင့္ ဤစံႏႈန္းသစ္၊ စြမ္းရည္သစ္မ်ားကို ေလ့လာ ၾကရျခင္းႏွင့္အတူပိုမိုက်ယ္ျပန္႔လာေနသည့္ လူမႈေရးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ အေျပာင္းအလဲမ်ားတြင္လည္း မိမိကိုယ္ကုိယ္ယံုၾကည္ခ်က္ျဖင့္ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ေစရန္ ေလ့က်င့္ၾကရေတာ့မည္။ လူမူဆက္ဆံေရး ပံုစံသစ္မ်ား၊ယဥ္ေက်းမႈစံတန္ဖိုးသစ္မ်ား၊ အသိသစ္မ်ား၊ စြမ္းရည္သစ္မ်ား ရရွိေစရန္ ႀကိဳးပမ္းတတ္ျခင္း၊မိမိကုိ္ယ္တုိင္ သင္ယူေလ့လာတတ္ျခင္းႏွင့္ အသံုးမ၀င္ေတာ့ေသာ အယူအဆေဟာင္းမ်ားကို စြန္႔လႊတ္တတ္ျခင္း၊မတူကြဲျပားေသာ သူမ်ားႏွင့္ ညိႇႏိႈင္း ေနထုိင္တတ္ျခင္းတို႔ ပါရွိသည္။
ေက်ာင္းပညာေရးကို လက္လွမ္းမီျခင္းႏွင့္ သင္ၾကားခြင့္ရရွိျခင္းတို႔မွာလူမႈစီးပြားေနာက္ခံ အေျခအေနမ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္လ်က္ရွိသည္။ ဤသည္မွာ အစဥ္အျမဲပင္ဟု ဆိုႏုိင္သည္။မိမိတက္ေရာက္ေသာေက်ာင္းႏွင့္ မိသားစုေနာက္ခံတို႔မွာ ေက်ာင္းသား၏ ပညာရည္ တိုးတက္မႈအေပၚတြင္မ်ားစြာ သက္ေရာက္ႏုိင္ပါသည္။ အဆံုးစြန္အားျဖင့္ အလုပ္အကိုင္မ်ားႏွင့္ ၀င္ေငြရရွိမႈအထိလည္းဆက္စပ္ေနတတ္သည္။ အစဥ္သျဖင့္ပင္ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ႏွင့္ အႀကီးအက်ယ္  ေျပာင္းလဲလ်က္ရွိေနေသာ စီးပြားေရးစနစ္တြင္ အလုပ္အကိုင္မ်ားစြာတုိ႔ကိုဆံုးရံႈးရလ်က္ရွိသည္။ အတိတ္ကာလတြင္ စြမ္းရည္ သိပ္မ်ားမ်ားစားစား မလိုအပ္သည့္ လုပ္သားအင္အားမ်ားစြာတို႔ေနရာတြင္ ဘက္စံုေထာင့္စံုတြင္ ထူးခၽြန္ထက္ျမက္ေသာ လူနည္းနည္းသာ လိုအပ္လို႔လာေနသည္။အေျခခံလုပ္သားမ်ား၏ အသိပညာႏွင့္ စြမ္းေဆာင္ရည္မ်ားလည္း တိုးတက္ရန္ လုိအပ္ေနခဲ့ၿပီ။
လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ ၁၀၀ ကာလမ်ားတြင္ႏုိင္ငံ၏ စီးပြားဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ရန္မွာ ပညာေရးသာ အဓိကျဖစ္ေၾကာင္း ေလ့လာေတြ႔ရွိခဲ့သည္။ေနာင္ ႏွစ္ ၁၀၀ တြင္လည္း ပညာေရးကသာလွ်င္ စီးပြားေရးကို ဆက္လက္ ေမာင္းႏွင္ေနပါဦးမည္။
သိန္းႏုိင္ (ေမာကၡပညာေရး)ဆက္လက္ေဖၚျပပါမည္။ (သံလြင္တုိင္းမ္ဂ်ာနယ္၊ ၁၂ စက္တင္ဘာ၊ ၂၀၁၅ ေမာ္လၿမိဳင္ၿမိဳ႕)

(သံလြင္တုိမ္းဂ်ာနယ္၊ ၁၂ စက္တင္ဘာ ၂၀၁၅)

No comments:

Post a Comment