Thursday, October 29, 2015

ရဲေဘာ္ဗဟိန္းကို ဘာလို႔ အသိအမွတ္ျပဳေနရာမေပးတာလဲ...

ရဲေဘာ္ဗဟိန္းကို ဘာလို႔ အသိအမွတ္ျပဳေနရာမေပးတာလဲ...

ရြာဟိုင္းသုသာန္ထဲရွိ ရဲေဘာ္ဗဟိန္းဂူ
တကယ္ေတာ့ ၁၃၀၀ျပည့္ အေရးေတာ္ပံုဟာ ျမန္မာ့လြတ္ လပ္ေရးတိုက္ပြဲသမိုင္းမွာ ႏုိင္ငံ ေရးအရလည္း ႀကီးက်ယ္ျမင့္မား သလို အလႊာေပါင္းစံုညီၫြတ္ ေပါင္းစည္းမႈမွာလည္း ထင္ရွား ႀကီးက်ယ္ခဲ့ပါတယ္။ မဟာဗ်ဴဟာအရေရာ နည္းဗ်ဴဟာအရပါ မွန္ ကန္ခဲ့တဲ့ အေရးေတာ္ပံုႀကီးျဖစ္ခဲ့ ႐ုံမက ဖက္ဆစ္ေတာ္လွန္ေရးအ တြက္ေရာ၊ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲ လမ္းေၾကာင္းအတြက္ေရာ လမ္း ၫႊန္ေရွ႕ေဆာင္ျဖစ္ခဲ့တယ္ဆိုရင္ ဘယ္သူမွ မျငင္းႏုိင္ပါဘူး။
၁၉၃၀ ျပည့္ႏွစ္တစ္၀ိုက္မွာ ပဲ ကမၻာမွာ ကမၻာ့စီးပြားေရးကပ္ ပ်က္ႀကီး ျဖစ္တယ္။ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံ ေရးအဖြဲ႕အစည္းေတြမွာလည္း အကြဲအၿပဲေတြရွိခဲ့တယ္။ ျပႆနာ ကေတာ့ ခြဲေရး၊ တြဲေရးျပႆနာ ပါပဲ။ မၾကာပါဘူး။ ကုလား-ဗမာ အဓိက႐ုဏ္းေတြ ျဖစ္တယ္။ ဒီအ ေျခအေနေတြမွာ တို႔ဗမာအစည္း အ႐ုံးေပၚေပါက္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီေနာက္ဂဠဳန္ဆရာစံေခါင္းေဆာင္တဲ့ လယ္သမားအေရးေတာ္ပံုေပၚေပါက္ခဲ့ တယ္။ အဂၤလိပ္အစိုးရက လယ္ သမားအေရးေတာ္ပံုကို ရက္ရက္ စက္စက္ၿဖိဳခြင္းၿပီး ဆရာစံကို ႀကိဳးေပးကြပ္မ်က္လိုက္တယ္။ ဒီေနာက္မွာေတာ့ ၁၉၃၆ ခုႏွစ္မွာ ဒုတိယ ေက်ာင္းသားသပိတ္ႀကီးေပၚေပါက္ခဲ့တယ္။ ေနာက္ ၁၉၃၈ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလမွာ ေရနံေျမသပိတ္ႀကီးေပၚ ေပါက္ခဲ့တယ္။ အဲဒီႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ လမွာပဲ ရန္ကုန္ေက်ာင္းသားေတြ ရဲ႕ သပိတ္တိုက္ပြဲမွာ ေက်ာင္း သားေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ေအာင္ ေက်ာ္က်ဆံုးခဲ့ရတယ္။ တိုင္းျပည္ မွာ အေထြေထြအက်ပ္အတည္း ေတြနဲ႔အတူ အုပ္စိုးသူရဲ႕ မတရားဖိႏွိပ္မႈအေပၚမွာ မခံႏုိင္ၾကတဲ့အ ဆံုး ေခ်ာက္ေရနံေျမက အလုပ္ သမားထုႀကီးက အစိုးရ႐ုံးစိုက္ရာ ရန္ကုန္အထိ ေျခက်င္ခ်ီတက္ၿပီး ဆႏၵျပၾကဖို႔ စုစည္းညီၫြတ္ခဲ့ၾက တယ္။ ေရနံေျမမွာရွိတဲ့ အလုပ္ သမားထုႀကီးနဲ႔ မိသားစုမ်ားအပါ အ၀င္ လွည္းေနေလွေအာင္းျမင္း ေဇာင္းမက်န္လို႔ေျပာရမွာေပါ့။ ဒီစုစည္းညီၫြတ္မႈ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ဆႏၵျပမႈကို အုပ္စုိုးသူရဲ႕ ထံုးစံအ တိုင္း လက္နက္နဲ႔ပဲ ေျဖရွင္းဖို႔ ႀကိဳးစားလာတယ္။ ဒီတင္ပဲ ေက်ာင္း သားသမဂၢေခါင္းေဆာင္ ရဲေဘာ္ ဗဟိန္းက အလုပ္သမားသပိတ္ တပ္ႀကီးရဲ႕ တပ္ဦးကေန...။
‘‘မနက္ျဖန္ထြက္ျဖစ္ေအာင္ ထြက္ၾကပါ။ အေႏွာင့္အယွက္ ေတြ႕ရင္ အေသခံပါ။ က်ဳပ္တို႔ကို အခုဖမ္းေနၿပီ။ ကိစၥမရွိပါဘူး။ က်ဳပ္ကိုဖမ္းတဲ့အတြက္ မနက္ျဖန္ ဗမာတစ္ျပည္လံုး ဘာျဖစ္သြား မယ္ဆိုတာ သိရပါလိမ့္မယ္။ ျမင္းခြာတစ္ခ်က္ေပါက္ရင္ မီးဟုန္း ဟုန္းေတာက္ေစမယ္’’လို႔ ဟစ္ ေႂကြးလိုက္တယ္။
၁၉၃၈ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ၁၂ ရက္က မေကြးၿမိဳ႕ မဲထီးေက်ာင္း တိုက္ သပိတ္စခန္းမွာ ေရနံေျမ သပိတ္တပ္ႀကီးကိုေျပာလိုက္တဲ့ ရဲေဘာ္ဗဟိန္းရဲ႕ မိန္႔ခြန္းဟာ ဘ၀ဂ္တိုင္ညံသြားတာပါပဲ။ ဖိႏွိပ္ သူအစိုးရရဲ႕ ၿဖိဳခြင္းမႈေတြ၊ ဖိႏွိပ္ မႈေတြေၾကာင့္ ေခ်ာက္၊ ေရနံ ေခ်ာင္း၊ မေကြးနဲ႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ မွာအထိ လူတန္းစားအလႊာအသီး သီး ေသြးစည္းညီၫြတ္စု႐ုံးတုိက္ ပြဲ၀င္ၾကတဲ့ ၁,၃၀၀ ျပည့္ အေရး ေတာ္ပံုကာလအတြင္းမွာ ေရနံေျမအလုပ္သမားေတြ အ႐ိုက္အႏွက္ အဖမ္းအဆီးခံရတာ၊ ေက်ာင္း သားဗိုလ္ေအာင္ေက်ာ္က်ဆံုးရ တာေတြအေပၚ မႏၲေလးမွာရွိတဲ့ ေက်ာင္းသားျပည္သူ ရဟန္းရွင္ လူမ်ားကလည္း မခံမရပ္ႏုိင္ျဖစ္ ၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဲဒီလႈပ္ရွား မႈေတြကို ေထာက္ခံတဲ့အေနနဲ႔ မႏၲေလးၿမိဳ႕လံုးဆိုင္ရာ ေက်ာင္း သားသမဂၢက ဦးစီးၿပီး သပိတ္ ေမွာက္ခဲ့တယ္။ ရဟန္း၊ သံဃာ ေတြ၊ ေစ်းခ်ဳိသူ ေစ်းခ်ဳိသားေတြ၊ ၿမိဳ႕လူထုေတြကလည္း အားေပး ကူညီခဲ့ၾကတယ္။ မႏၲေလးမွာ ေက်ာင္းသားေတြ သပိတ္ေမွာက္ ၾကေတာ့ ဆရာႀကီး ဦးရာဇတ္ရဲ႕ ဗဟိုအမ်ဳိးသားအထက္တန္း ေက်ာင္းက ေက်ာင္းသားေတြအ မ်ားဆံုးပါတယ္။ မႏၲေလးဥပစာ ေကာလိပ္၊ ၀က္စလီ၊ ကယ္လီ၊ ဘံုေက်ာ္၊ ဘီတီအမ္၊ စိန္႔ပီတာ၊ ေနာ္မန္စတဲ့ ေက်ာင္းမ်ားက ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေတြလည္း ပါ၀င္ ၾကတယ္။ မႏၲေလးေက်ာင္းသား ေတြရဲ႕ သပိတ္ေမွာက္ဆႏၵျပမႈကို မႏၲေလးအေျခစိုက္ရဟန္းပ်ဳိအဖြဲ႕ ခ်ဳပ္ကလည္း ေထာက္ခံတယ္။ မႏၲေလးေစ်းခ်ဳိေတာ္ကလည္း ေထာက္ခံတယ္။ ေစ်းခ်ဳိကေထာက္ခံလို႔ အာဏာပိုင္ေတြက ေစ်းခ်ဳိ မွာ ကန္႔သတ္ဥပေဒထုတ္ေတာ့ ေစ်းကို သပိတ္ေမွာက္ၿပီး အိမ္ ေတာ္ရာဘုရားေစ်းမွာ ေစ်းဖြင့္ၾကတယ္။
၁၃၀၀ ျပည့္ႏွစ္ တပို႔တြဲလ ဟာ မႏၲေလးမွာ အုပ္စိုးသူ အာဏာပိုင္အစိုးရကို အလႊာေပါင္းစံုရဲ႕ ဆန္႔က်င္မႈ ဒီေရအျမင့္ဆံုးကာလ ေတြပါပဲ။ တပို႔တြဲလျပည့္ေက်ာ္ ေတာ့ ၿမိဳ႕လံုးကြၽတ္လူထုအစည္း အေ၀းႀကီးကို အိမ္ေတာ္ရာ ၁၄ ခန္းဇရပ္မွာက်င္းပၿပီး ၁၉၃၉ ခုႏွစ္ တပို႔တြဲ လျပည့္ေက်ာ္ ၇ ရက္ေန႔မွာ ေသာင္းခ်ီတဲ့ လူထုႀကီးက အာ ဏာပိုင္အစိုးရကို ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ခ်ီ တက္ဆႏၵျပေတာ့ အစိုးရရဲ႕ ႏွိမ္ နင္းမႈေၾကာင့္ ရဟန္းရွင္လူ၊ ေက်ာင္းသားျပည္သူ ၁၇ ဦး ေသြး ေျမက်ခဲ့ရတယ္။ လြတ္လပ္ေရး တိုက္ပြဲသမိုင္းကာလတစ္ေလွ်ာက္ လံုး အျပစ္မဲ့ျပည္သူအေပၚ အစိုးရ ရဲ႕ ႏွိပ္ကြပ္ပစ္ခတ္မႈေၾကာင့္ မႏၲ ေလးအာဇာနည္ ၁၇ ဦးက်ဆံုးမႈ ဟာ ၿမိဳ႕ႀကီးျပႀကီးတစ္ခုရဲ႕ လမ္း လယ္ေကာင္မွာ ေသြးအမ်ားဆံုးက်ရတဲ့ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရးလူထု တုိက္ပြဲႀကီးလည္း ျဖစ္တယ္။
ဒါဟာ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ ပြဲသမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္မွာ မႏၲေလး ၿမိဳ႕လူထုရဲ႕ ႀကီးမားေသာ တာ၀န္ ေက်မႈလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီတိုက္ ပြဲမွာ က်ဆံုးခဲ့တဲ့ ရဟန္းရွင္လူ ေက်ာင္းသားျပည္သူ ၁၇ ဦးကို လည္း အထိမ္းအမွတ္ ဂူဗိမာန္မ်ားနဲ႔ ၿမိဳ႕လူထုက ထိုက္တန္စြာေနရာ ေပးၿပီး ဂုဏ္ျပဳခဲ့ၾကတယ္။ မႏၲ ေလး ၁၃၀၀ ျပည့္အေရးေတာ္ပံု အာဇာနည္ ၁၇ ဦး ဗိမာန္ဆိုတာ ေျမေနရာကအစ ဗိမာန္အေဆာက္အအံုမ်ားအဆံုး ၿမိဳ႕မိၿမိဳ႕ဖမ်ား၊ အာဇာနည္မ်ားရဲ႕ မိသားစုနဲ႔ ၿမိဳ႕ လူထုက လွဴဒါန္းဂုဏ္ျပဳခဲ့တာပါ။
မႏၲေလးသား ရဲေဘာ္ဗဟိန္း (၀ါ) သခင္ဗဟိန္းဟာ ရာဇ၀င္ ေျပာင္တဲ့ ၁၃၀၀ ျပည့္အေရးေတာ္ပံုႀကီးရဲ႕ ထီးခ်က္ေစာင့္နတ္တစ္ ပါးျဖစ္တယ္။ ရဲေဘာ္ဗဟိန္းကို အင္း၀ၿမိဳ႕မွာ ၁၂၇၉ ခုႏွစ္ ၀ါဆိုလ ဆန္း ၉ ရက္ (၂၇-၆-၁၉၁၇) ဗုဒၶဟူးေန႔မွာ အဖပြဲစားႀကီး ဦးမွင္၊ အမိ ေဒၚေဒၚဦးတို႔က ေမြးဖြားခဲ့တာပါ။ ေမြးခ်င္း ခုနစ္ေယာက္အနက္ ဒုတိယအငယ္ဆံုးျဖစ္ၿပီး မူလတန္းပညာကို အင္း၀ၿမိဳ႕မွာပဲ သင္ၾကား ခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္မိသားစုက မႏၲေလးကိုေျပာင္းေရႊ႕ေနထိုင္ၾက ၿပီးေနာက္ ဗဟိုအမ်ဳိးသားအထက္ တန္းေက်ာင္း၊ မႏၲေလးဥပစာ ေကာလိပ္မွာ ပညာဆက္သင္ခဲ့ တယ္။ ေနာက္ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ မွာ ဘီေအတန္းတက္ေရာက္စဥ္ ၁၉၃၈ ခုႏွစ္မွာပဲ ဗမာႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ေက်ာင္းသားမ်ား သမဂၢမွာ ဥကၠ႒တာ၀န္ယူခဲ့တယ္။ အဲဒီႏွစ္ မွာပဲ ေခ်ာက္ေရနံေျမအလုပ္သ မားထုႀကီးရဲ႕ ခရီးရွည္ခ်ီတက္ပြဲကို အုပ္စိုးသူက မတရားတားဆီးလို႔ မေကြးၿမိဳ႕ထိ သြားေရာက္တရား ေဟာခဲ့တယ္။ ဒီမွာတင္ အဖမ္းအ ဆီးခံခဲ့ရၿပီး ေထာင္ထဲမွာ ‘‘ဓနရွင္ ေလာက’’စာအုပ္ကို ျပဳစုခဲ့တယ္။
၁၉၃၉ ခုႏွစ္မွာ ေက်ာင္း ထြက္ၿပီး သခင္ေအာင္ဆန္း၊ သခင္စိုး၊ ရဲေဘာ္ဂိုရွယ္တို႔နဲ႔ အ တူ ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီကို လွ်ဳိ႕၀ွက္တည္ေထာင္တယ္။ ႏိုင္ငံေရးကို ေျခစံုပစ္၀င္ၿပီး ေျမေအာက္ေတာ္လွန္ေရးကို ဦးေဆာင္ကာ ျပည္သူ႕အေရးေတာ္ပံုစာတမ္း၊ မီးပြားစာေစာင္၊ ျမန္မာေတာ္လွန္ မႈစာတမ္းေတြကို ေရးသားခဲ့တယ္။ဒီေနာက္ ႏုိင္ငံေရးခံယူခ်က္တူတဲ့ မခင္ႀကီးနဲ႔ ေမတၱာသက္၀င္ လက္ထပ္ခဲ့တယ္။ ၁၉၄၁ ခုႏွစ္မွာ ေတာ့ ဒို႔ဗမာအစည္းအ႐ုံးမွာ အမႈ ေဆာင္လူႀကီးတာ၀န္ယူခဲ့တယ္။ ဂ်ပန္ေတာ္လွန္ေရးကာလအ တြင္း ပဲခူး႐ိုးမမွာ သခင္သန္းထြန္း၊သခင္သန္းေဖတို႔နဲ႔တြဲၿပီး ႏုိင္ငံ ေရးမွဴးတာ၀န္နဲ႔ ေျပာက္က်ား တပ္ကို ဦးေဆာင္ကာ ရန္သူကို အ မ်ားဆံုးေခ်မႈန္းႏိုင္ခဲ့တယ္။ ေတာ္လွန္ေရးကာလအတြင္းမွာပဲ ကရင္ဗမာေသြးစည္းေရးစာတမ္းနဲ႔ လီနင္ရဲ႕ ‘‘အစိုးရႏွင့္ ေတာ္လွန္ေရး’’က်မ္းဘာသာျပန္ေတြ ျပဳစုခဲ့တယ္။
ဂ်ပန္ေတာ္လွန္ေရးအၿပီး ဖဆပလကို ျပန္လည္ထူေထာင္ သူတစ္ဦးအျဖစ္ ဗဟိုဦးစီးအဖြဲ႕ တာ၀န္ယူခဲ့သလို ဗမာျပည္ကြန္ ျမဴနစ္ပါတီကိုလည္း စနစ္တက် ျပန္လည္စည္း႐ုံးဖြဲ႕စည္းရာမွာ ေပါလစ္ဗ်ဴ႐ိုလူႀကီးအျဖစ္ ေဆာင္ ရြက္ခဲ့တယ္။ ဒီ့ေနာက္ အလုပ္သ မားသမဂၢ တည္ေထာင္ေရးကို လည္း ႀကိဳးပမ္းခဲ့တယ္။ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာ ၂၉ ရက္မွာ စတင္ထုတ္ေ၀တဲ့ ‘‘ျပည္သူ႕အာ ဏာဂ်ာနယ္’’ရဲ႕ ဦးစီးစာတည္း ခ်ဳပ္တာ၀န္လည္း ယူခဲ့တယ္။
ႏိုင္ငံေရးခရီးၾကမ္းတစ္ ေလွ်ာက္၊ ဂ်ပန္ေတာ္လွန္ေရးတစ္ ေလွ်ာက္၊ ပင္ပန္းဆင္းရဲမႈေတြ ေၾကာင့္ က်န္းမာေရးခ်ဳိ႕ယြင္းလာ လို႔ ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီက ခြင့္ယူၿပီး မႏၲေလးက မိဘမ်ား ေနအိမ္ကိုျပန္ကာ ေဆးကုသခဲ့ တယ္။ အခုအထက (၉) (စိန္႔ပီတာ ေက်ာင္း)မွာ ဖြင့္လွစ္ထားတဲ့ ေဆး႐ုံေပၚတက္ေရာက္ေဆးကုသေန ဆဲ ရဲေဘာ္ရဲဘက္ေတြစုစည္းခဲ့ၾက တဲ့ ဖဆပလအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ႀကီးကေန ကြန္ျမဴနစ္ပါတီကို ထုတ္ပယ္ပစ္ လိုက္တဲ့ အေျခအေနတစ္ရပ္ေပၚ ေပါက္ခဲ့ပါတယ္။ ေက်ာင္းသား ဘ၀ကစၿပီး သေဘာထားရည္ ရြယ္ခ်က္တူစြာ အသက္ေသြးေခြၽး စြန္႔ၿပီး ခက္ခဲၾကမ္းတမ္းတဲ့ ႏိုင္ငံ ေရးခရီးၾကမ္းႀကီးေပၚ အတူတကြ ျဖတ္သန္းခဲ့ၾကတဲ့ ရဲေဘာ္ရဲဘက္ မ်ားအခ်င္းခ်င္း သေဘာထားကြဲ လြဲၾကတဲ့ ၀မ္းနည္းစိတ္မေကာင္း ဖြယ္ျဖစ္ရပ္ကို ဖဆပလကိုေရာ၊ ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီကိုေရာ သည္းလိႈက္အူလိႈက္သံေယာဇဥ္ ႀကီးလွတဲ့ ရဲေဘာ္ဗဟိန္းကို အသိ မေပး၀ံ့ခဲ့ၾကပါဘူး။
ဒီလိုတုန္လႈပ္ဖြယ္သတင္း က မက်န္းမာေနသူရဲ႕စိတ္ဓာတ္ ကို ဒုကၡေပးလိမ့္မယ္ဆိုတာ သိရွိခဲ့ၾကလို႔ပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ဒီသတင္းကို ေသခ်ာပိတ္ဆို႔ထားၾကပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ ကံၾကမၼာက မ်က္ႏွာသာမေပးခဲ့ပါဘူး။ ေန႔စဥ္ထုတ္ သတင္းစာမ်ားကိုပင္ ရဲေဘာ္ဗဟိန္းထံ မပို႔ရလို႔ တာ၀န္က် ဆရာ၀န္က ကန္႔သတ္ထားတဲ့ ၾကားကေန ဘီတီဘရားသားကုမၸ ဏီက လူမမာဆီအၿမဲပို႔တဲ့ေပါင္ မုန္႔နဲ႔ ေကာ္ဖီမႈန္႔ကို ထုပ္ပိုးေပးတဲ့ ဂ်ာနယ္ေက်ာ္သတင္းစာေဟာင္း မွာ ‘‘ဖဆပလခါးပိုက္ထဲက ကြန္ ျမဴနစ္ေႁမြေပြး’’ဆိုတဲ့ သတင္းနဲ႔ သ႐ုပ္ေဖာ္ပံုကို ဖတ္မိသြားတဲ့ ရဲ ေဘာ္ဗဟိန္းဟာ စိတ္မေကာင္း ျဖစ္မႈ၊ ေဒါသျဖစ္မႈေတြနဲ႔ ေရာဂါ သည္းသြားပါၿပီ။ သူခ်စ္တဲ့ သူ႕ရဲ ေဘာ္ ဖဆပလဥကၠ႒ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္းကိုယ္တိုင္ အေျခအ ေနရွင္းျပၿပီး လူမမာေမးမယ့္အထိ ကိုပင္ မေစာင့္ႏိုင္ေတာ့ဘဲ ၁၉၄၆ ခုႏွစ္ ႏို၀င္ဘာ ၂၀ ရက္၊ မနက္ ၅ နာရီခြဲအခ်ိန္မွာ ကြယ္လြန္ခဲ့ပါ တယ္။ မႏၲေလး ခ်မ္းျမသာစည္ ေလယာဥ္ကြင္းကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းစီးလာတဲ့ ေလယာဥ္ဆိုက္ လာခ်ိန္ မနက္ ၇ နာရီမွာ နာေရး သတင္းက ဆီးႀကိဳေနပါၿပီ။ ဗိုလ္ ခ်ဳပ္က နာေရးရွင္အိမ္အထိသြား ၿပီး က်န္ရစ္တဲ့ ဇနီး ေဒၚခင္ႀကီးကို အားေပးတယ္။ ရဲေဘာ္ဗဟိန္းရဲ႕ ဖခင္ ဦးမွင္ကိုလည္း ‘‘ႏိုင္ငံျခားမွာ ကုရင္ေပ်ာက္တဲ့ေရာဂါမို႔ သူနဲ႔ ေတြ႕ၿပီးစီစဥ္ဖို႔လာတာ။ အခု ေတာ့ လြန္သြားကုန္ၿပီ’’ဟု ၀မ္း နည္းစကားဆိုခဲ့ပါတယ္။
အသက္ (၂၉) ႏွစ္အရြယ္ႏွင့္ ကြယ္လြန္ခဲ့တဲ့ ရဲေဘာ္ဗဟိန္း (၀ါ) သခင္ဗဟိန္းကို မႏၲေလးရြာဟိုင္း သုသာန္မွာ အုတ္ဂူသြင္းသၿဂႋဳဟ္ ခဲ့ပါတယ္။ မႏၲေလးက၀ါရင့္ ႏုိင္ငံ ေရးသမားႀကီးေတြ၊ ရဟန္းပ်ဳိအ ဖြဲ႕ေတြ၊ ေက်ာင္းသားေတြဟာ ရြာ  ဟိုင္းသုသာန္ေရာက္တိုင္း ရဲေဘာ္ဗဟိန္းအုတ္ဂူမွာ ဂါရ၀ျပဳၾက၊ အ ေလးျပဳၾက၊ အမွ်အတန္းေ၀ေန က်ပါ။ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ေက်ာ္ရြာဟိုင္းသုသာန္ဖ်က္သိမ္းေတာ့ ေက်ာင္းသားနဲ႔ ရဟန္းျပည္သူတို႔က မပ်က္စီးေအာင္ ကာကြယ္ႏိုင္ခဲ့ၾကလို႔ ဘူဒိုဇာထိုးထားတဲ့ ကြက္လပ္ႀကီးထဲမွာ ရဲေဘာ္ဗဟိန္းရဲ႕ အုတ္ဂူေလး ထီးတည္းက်န္ရစ္ေနေသး ရဲ႕။
ရြာဟိုင္းသုသာန္ေနရာမွာ ေက်ာက္မ်က္ေစ်း၊ အားကစား ကြင္းနဲ႔ ေစ်းဆိုင္တန္းေတြ တည္ ေဆာက္ၿပီးတဲ့ေနာက္ ဒီသမိုင္း၀င္ အုတ္ဂူေလးဟာ ဆုိင္ႀကိဳဆိုင္ ၾကားေရာက္ေနၿပီး အခုေတာ့ အစအနပင္မက်န္ေအာင္ ပ်က္စီးေပ်ာက္ဆံုးသြားပါပေကာ...။
ဒါေၾကာင့္ ၁၃၀၀ ျပည့္အေရးေတာ္ပံုႀကီးေအာင္ျမင္ေရးအ တြက္ ‘‘ျမင္းခြာတစ္ခ်က္ေပါက္ရင္ မီးဟုန္းဟုန္းေတာက္ေစမယ္’’ဆို တဲ့ မိန္႔ခြန္းနဲ႔ ရဲရဲေတာက္ထိေရာက္စြာလႈံ႕ေဆာ္ၿပီး လြတ္လပ္ေရးအ တြက္ က်န္းမာေရးနဲ႔ အသက္ကို ပင္ ပဓာနမထားဘဲ တိုက္ပြဲ၀င္ခဲ့ တဲ့ ရဲေဘာ္ဗဟိန္း (၀ါ) သခင္ဗ ဟိန္းအမွတ္တရ ကမၸည္းေက်ာက္တိုင္ကို မႏၲေလး ၁၃၀၀ ျပည့္အ ေရးေတာ္ပံု အာဇာနည္ ၁၇ ဦး ဗိမာန္အတြင္း တင့္တယ္ဂုဏ္ယူ စြာစိုက္ထူဖို႔ ၁၃၀၀ ျပည့္အေရး ေတာ္ပံု (၇၅) ႏွစ္ျပည့္စဥ္ကတည္း က ေဒသအာဏာပိုင္ေတြကို ခြင့္ ျပဳခ်က္ေတာင္းခံခဲ့တာ ဒီကေန႔ အထိ ခြင့္မျပဳပါဘူး။ ရဲေဘာ္ ဗဟိန္းကို ဘာလို႔ အသိအမွတ္ျပဳ ေနရာမေပးၾကတာလဲ။
7 Day Daily,
>>>ဆက္ဖတ္ရန္>>> >>

ပညာေရးႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ

ပညာေရးႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ

ဖက္ဒရယ္ပညာေရး အပိုင္း (၁၇) ဒီမိုကေရစီစနစ္ရဲ႕ အဓိကအခ်က္တစ္ခ်က္ကေတာ့ ျပည္သူလူထုတစ္ရပ္လံုး၏ တန္းတူအခြင့္အေရး ရွိျခင္းႏွင့္ ျပည္သူလူထုထံမွ အာဏာဆင္းသက္ျခင္းျဖင့္ တုိင္းျပည္ကို တည္ေဆာက္ျခင္းလို႔ ဆိုၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း လြတ္လပ္ၿပီး တရားမွ်တေသာ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားဟာ ဒီမိုကေရစီ၏ အသက္ေသြးေၾကာလို႔ ဆိုၾကတာပါ။ ေရြးေကာက္ပြဲကာလမ်ားအတြင္း ျပည္သူလူထုမွ မိမိတုိ႔ကို ကုိယ္စားျပဳမည့္သူမ်ား၊ မိမိတို႔က ယံုၾကည္အားထားသူမ်ား၊ တုိင္းျပဳျပည္ျပဳ ရပ္က်ဳိးရြာက်ဳိးကို အမွန္တကယ္ ေရြးေကာက္ပြဲအႀကိဳ ကတိအတုိင္း ထမ္းေဆာင္မည့္သူမ်ား၊ ရိုးသားေျဖာင့္မတ္ၿပီး ပညာျပည့္၀ ႏွလံုးလွသူမ်ားကို ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ခြင့္ ရွိၾကတယ္။ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ျခင္း ခံရသူမ်ား အေနျဖင့္လည္း ျပည္သူ႔အက်ဳိးစီးပြားအတြက္ ဥပေဒျပဳခြင့္ ရရွိၾကမယ္။ ျပည္သူ႔ဆႏၵႏွင့္အညီ တုိင္းျပည္ကို အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း၊ တရားမွ်တစြာ ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေ၀စည္ေသာ လူ႔အသိုက္အၿမံဳကို ခံစားႏုိင္မွာျဖစ္တယ္။ သို႔ေပတဲ့ တရားမွ်တၿပီး လြတ္လပ္ေသာ ပါတီစံု ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားကို ေအာင္ျမင္စြာ က်င္းပႏုိင္ဖို႔ဆိုတာဟာ ျပည္သူ႔လူထုတစ္ရပ္လံုးရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးအသိအျမင္ ျပည့္စံုမႈ၊ ႏုိင္ငံေရးအရ ႏုိးၾကားတက္ၾကြမႈဟာ အခရာက်တယ္လို႔ ပညာေရး သုေတသနက ေထာက္ျပထားပါတယ္။
၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲဟာ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ အလွည့္အေျပာင္းအတြက္ အလြန္အေရးပါတဲ့ ေရြးေကာက္ပဲြ တစ္ခုျဖစ္မယ္လို႔ ဆိုၾကတယ္။ ဒီေရြးေကာက္ပြဲဟာ လြတ္လပ္ၿပီး တရားမွ်တ-သန္႔ရွင္းပါမွ ျပည္သူ႔ ဆႏၵအစစ္အမွန္ကို သိရမွာျဖစ္ၿပီး ျပည္သူ႔ကိုယ္စားျပဳအစိုးရ၊ လႊတ္ေတာ္မ်ား ေပၚထြန္းလာမွာပါ။ အထူးသျဖင့္ ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ား၊ ဆန္႔က်င္ဖက္အုပ္စုမ်ားႏွင့္ လက္ရွိအာဏာရ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရတို႔ရဲ႕ ဖက္ဒရယ္ ျမည္သံမ်ား အနည္းငယ္ က်ယ္ေလာင္လာေနတဲ့ ၂၀၁၅ ႏုိင္ငံေရးစင္ျမင့္ဟာ တုိင္းရင္းသားတို႔ အႏွစ္ႏွစ္အလလက ေမွ်ာ္ရည္တမ္းတခဲ့ရသည့္ ဖက္ဒရယ္အိပ္မက္၏ အဦးအစလည္း ျဖစ္ေလမည္လား။ တည္ဆဲ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံဥပေဒက ဖက္ဒရယ္အာမခံခ်က္ မေပးထားေသးသည့္တုိင္၊ မုိင္တုိ္င္မ်ားစြာ ေ၀းကြာေနသည့္တုိင္ အဓိက ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ားႏွင့္ key players မ်ားထံမွ ေရြးေကာက္ပြဲကာလအႀကိဳတြင္ ၾကားနာေနရသည့္ ဖက္ဒရယ္အသံကိုေတာ့ တုိင္းရင္းသားျပည္သူေတြက မယံုတ၀က္၊ မုဒိတာစိတ္နဲ႔  အံ့အားသင့္ေနၾကပါတယ္။ ဒီေရြးေကာက္ပြဲအေပၚ ပိုမို ရင္ခုန္ခ်င္စရာ ျဖစ္မိၾကတာဟာ မဆန္းပါဘူး။
မ်ဳိးဆက္အလြန္ျခား ေရြးေကာက္ပြဲမွာ စိုးရိမ္စရာ
ဒီေနရာမွာ စဥ္းစားစရာမ်ားစြာ ရွိလာပါတယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးကတည္းက ပါတီစံုဒီမိုကေရစီ ေရြးေကာက္ပြဲေတြကို က်င္းပခဲ့တာဟာ ၅ ႀကိမ္မွ်သာ ရွိပါေသးတယ္။ မ်ဳိးဆက္မ်ားစြာ ျခားနားခဲ့ၿပီးမွ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားကို တစ္ႀကိမ္ က်င္းပသလို ျဖစ္ေနခဲ့တာပါ။ ပံုမွန္ဒီမိုကေရစီ တုိင္းျပည္ေတြမွာေတာ့ ၃ - ၄ ႏွစ္တစ္ႀကိမ္ က်င္းပၾကရတယ္။ လြန္ခဲ့ေသာ အႏွစ္ ၄၀ အတြင္း သံုးႀကိမ္မွ်သာ ရွိေသးတဲ့အျပင္ စာသင္ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေရြးေကာက္ပြဲႏွင့္ ဒီမိုကေရစီႏုိင္ငံေရး သင္ခန္းစာမ်ားကို တစ္လံုးတစ္ပါဒမွ်ပင္ ေလ့က်င့္သင္ၾကားမႈ မရွိခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ အေျခခံလူထုရဲ႕ ေရြးေကာက္ပြဲဆုိ္င္ရာ အသိအျမင္တိ္ု႔ အားနည္းေနလ်က္ရွိပါတယ္။ ဒါဟာအင္မတန္ စိုးရိမ္စရာ ေကာင္းလွပါတယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပရျခင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္ကို အမ်ားျပည္သူလူထု မသိၾကေၾကာင္းကို ျပည္ေထာင္စု ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မစ္ရွင္ဥကၠဌ ဦးတင္ေအးကိုယ္တုိင္က ၀န္ခံ ေျပာဆိုထားတာပါ။
VoteVintageLaborေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပရန္ လြန္စြာ နီးကပ္ေနၿပီးျဖစ္ေသာ္လည္း အေျခခံျပည္သူမ်ားအၾကားတြင္ ေရြးေကာက္ပြဲ၏ အႏွစ္သာရႏွင့္ လုပ္ထံုးမ်ား၊ မိမိ၏ မိသားစု၊ ရပ္ရြာ၊ ျပည္နယ္ႏွင့္ ႏုိ္င္ငံအေပၚ အက်ဳိးသက္ေရာက္ပံုမ်ားကို သိျမင္ႏုိ္င္မႈ လြန္စြာ အားနည္း ေနေသးေၾကာင္းကိုလည္း  ေလ့လာေတြ႔ရွိရပါသည္။ ဆႏၵမဲေပးျခင္းဟာ လြန္စြာ တန္ဖိုးရွိလွတဲ့  မိမိတို႔၏ ဒီမိုကေရစီႏုိင္ငံသား အခြင့္အေရးတစ္ခုျဖစ္ေၾကာင္းကို သိရွိဖို႔ လိုအပ္လွတယ္။ မဲစာရင္း မွန္ကန္ေရးမွာပင္ ျပႆနာ ရွိေနၿပီျဖစ္သည္။ မဲစာရင္းမွန္ကန္ေရး ရာခုိင္ႏႈန္း ၃၀ သာ တာ၀န္ယူမည္ ဆုိသည္မွာ တာ၀န္မေက်ရာေရာက္ေၾကာင္း ျပည္ေထာင္စု ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မစ္ရွင္ UEC အား ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ေ၀ဖန္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါဟာ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ မဲဆႏၵရွင္တို႔အေပၚ ေခါင္းပံုျဖတ္ အျမတ္ထုတ္ရန္ စိုးရိမ္ဖြယ္ရာ အေျခအေနမ်ားကို မီးေမာင္းထုိးျပလိုက္ျခင္းပါ။ ႏုိင္ငံေရးအသိအျမင္ အားနည္းျခင္းနဲ႔  ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ မသာမာျခင္းမ်ားေၾကာင့္ ႏုနယ္လွတဲ့ ဒီမိုကေရစီစနစ္အတြက္လည္း အႏၱရာယ္ရွိေနတတ္ပါတယ္။
အရပ္ဖက္လူမႈအဖြဲ႔အစည္းမ်ားက ေရြးေကာက္ပြဲအေၾကာင္း ဗဟုသုတမ်ားနဲ႔ ဆႏၵမဲေပးျခင္းတို႔ကို နယ္တိုင္းမွာ ပညာေပး ေဆြးေႏြးေနၾကတာကလည္း ေက်းဇူးတင္စရာပါ။ သို႔ေပတဲ့ အသက္ႀကီးမွ သင္ရတဲ့ ရက္ပိုင္းေလာက္ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားထက္စာရင္ စာသင္ေက်ာင္းေတြက ေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးလိုက္မွ ရင္ဘတ္ထဲကို ေရာက္မွာပါ။
၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲ နီးကပ္လာတာနဲ႔အမွ် ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ားႏွင့္ ပါတီေခါင္းေဆာင္မ်ား အပါအ၀င္ ပုဂၢိဳလ္အခ်ဳိ႕အား လူမ်ဳိးေရးႏွင့္ ဘာသာေရး အသုံးျပဳၿပီး ၀ါဒျဖန္႔ ေျပာဆုိတုိက္ခုိက္မႈေတြ၊ လုပ္ႀကံေရးသားမႈေတြ ပုိမ်ားလာေနတယ္။ ဒါဟာ ေရြးေကာက္ပြဲ တည္ၿငိမ္မႈ ထိခုိက္ႏုိင္သည့္အျပင္ ႏုိင္ငံ၏ ဂုဏ္သိကၡာပါ က်ဆင္းေစၿပီး သက္ဆုိင္ရာက အေရးယူ ေဆာင္ရြက္ရမည့္အျပင္ ျပည္သူမ်ား သတိထားရန္ လုိအပ္ေၾကာင္း အရပ္ဘက္လူမႈ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ ပုဂၢိဳလ္မ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံေရးပါတီမွ ပုဂၢိဳလ္အခ်ဳိ႕က ေျပာၾကားထားလည္းရွိေနတယ္။ ဒါေတြဟာလည္း မ်ားမၾကာမီ ႏွစ္အနည္းငယ္အတြင္း မဲဆႏၵရွင္မ်ားျဖစ္လာၾကမည့္ လူငယ္ေက်ာင္းသားမ်ား ေလ့လာခြင့္ ရရွိၾကသင့္ပါတယ္။ ပါတီမူ၀ါဒမ်ား၊ ကတိက၀တ္မ်ား၊ တုိင္းျပည္လိုအပ္ခ်က္မ်ား၊ မဲဆြယ္တရားႏွင့္ ၀ါဒျဖန္႔ေ၀ျခင္း၊ ပုဂၢိဳလ္ေရးတိုက္ခုိက္ျခင္း၊ လူမ်ဳိးေရးႏွင့္ ဘာသာေရး ပဋိပကၡျဖစ္ေစရန္ ေရးသားလံႈ႔ေဆာ္ခ်က္တို႔ ကြဲျပားျခားနားစြာျဖင့္ သံုးသပ္ႏုိင္ၾကမည္။ မွန္ကန္ေသာ ခံယူခ်က္ျဖင့္ ေရြးခ်ယ္မႈ မွန္ကန္စြာ မဲဆႏၵေပးႏုိင္မွာျဖစ္တယ္။ တုိင္းျပည္ရဲ႕ အနာဂတ္ပါ။ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်မွတ္ႏုိင္စြမ္းရွိေသာ ႏုိင္ငံသားမ်ား ျဖစ္လာေစဖို႔ဆုိတာကေတာ့ စာသင္ခန္းမ်ားက ေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးရမယ္။
ေရြးေကာက္ပြဲအေၾကာင္း သင္ၾကားၾကပါစို႔ -
ေမြးဖြားလာစဥ္က ဒီမိုကေရစီဆုိတာကို ဘယ္သူမွ သိျမင္နားလည္မႈ မရွိပါဘူး။ ေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးမွသာလွ်င္ တတ္ေျမာက္ႏုိင္တဲ့ စြမး္ရည္တစ္မ်ဳိးျဖစ္တယ္။ တရားမွ်တစြာ ျပဳမူလုပ္ကိုင္တတ္လာမယ္။ အေၾကာက္တရားေၾကာင့္ မလုပ္ရဲ၊ မကိုင္ရဲတာမ်ဳးိလည္းမဟုတ္ဘူး။ မတရားဘူး၊ မလုပ္သင့္ဘူးဆိုတာကို သိနားလည္လာလို႔ မလုပ္တာမ်ဳိးကို ဆိုလိုပါတယ္။ တရားသျဖင့္ ဓမၼနည္းလမ္းတက် ျပဳမူလုပ္ကုိင္ၿပီး ေနတတ္လာမယ္။
အခုလို ေရြးေကာက္ပြဲခ်ိန္ခါဟာ စာသင္ခန္းတြင္းမွာ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ မျဖစ္မေန ေလ့လာဖို႔ရာ အခြင့္အလမ္းတစ္ခုပါပဲ။ ဂ်ာနယ္မ်ားမွာ ပါရွိေနတဲ့ ႏိုင္ငံ ေရးပါတီမ်ားရဲ႕ ေရြးေကာက္ပြဲေၾကညာစာတမ္းမ်ား၊ သတင္းမ်ား၊ ေဆာင္းပါးမ်ားကို ေလ့လာဖတ္ရႈၾကမယ္။ စာသင္ခန္းအတြင္းမွာ သံုးသပ္ေ၀ဘန္ၾကမယ္။ က႑အသီးသီးမွာ သက္ဆုိင္ရာ ပါတီမ်ားရဲ႕ မူ၀ါဒသေဘာထားက ဘယ္လိုရွိသလဲ။ ဒီတုိင္းရင္းသားျပည္နယ္မွာ၊ ဒီမဲဆႏၵနယ္မွာ ပါ၀င္ယွဥ္ျပိဳင္ၾကမယ့္ ပုဂၢိဳလ္ေတြ၊ ႏုိင္ငံေရးပါတီေတြက ဒီျပည္နယ္၊ ဒီေဒသအတြက္ ဘာလုပ္ေပးမယ္လို႔ ကတိက၀တ္ခံထားၾကလဲ။ တကယ္လည္းပဲ လုပ္ႏုိင္မွာလား။ တုိင္းရင္းသားအေရးကိစၥလိုမ်ဳိး၊ ကိုယ့္ၾကမၼာ ကိုယ္ဖန္တီးခြင့္လိုမ်ဳိးကို ဘယ္ပါတီေတြက လုပ္ကိုင္မယ္လို႔ မဲဆြယ္ေနၾကသလဲ။ ဥပမာ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုအေရးကို ပါတီၾကီးေတြက ထည့္သြင္းထားလာၾကတာေတြ႔ရတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဘယ္လိုနည္းလမ္းေတြနဲ႔ တည္ေဆာက္ၾကမွာလဲ။ ေရြးေကာက္ပြဲ ကတိက၀တ္ေတြကို လုပ္ႏုိင္- မလုပ္ႏုိင္ ေဆြးေႏြးၾကမယ္။ ဒီဘိတ္အေျချပဳ သင္ၾကားနည္းလမ္းေတြ၊ အုပ္စုအလိုက္ေဆြးေႏြးမႈေတြ၊ သမၼတေလာင္း၊ အမတ္ေလာင္းေနရာေတြက မဲဆြယ္တရားေဟာေျပာစည္းရံုးတဲ့ role play လိုမ်ဳိးေတြကို အသံုးျပဳသင္ၾကားႏုိင္ပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ ဒီမိုကေရစီဆိုတာဟာ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားမွာ မဲဆႏၵေပးျခင္းထက္ ပိုမိုတဲ့ အျခားေသာ အေရးႀကီးတဲ့ အဓိပၸါယ္ေတြ မ်ားစြာ ရွိေနပါတယ္။ ဘ၀ေနနည္းတစ္ခုလည္းျဖစ္ၿပီး လူထုရဲ႕ အသိပညာ၊ ကၽြမ္းက်င္မႈစြမ္းရည္ေတြနဲ႔ စံတန္ဖိုးေတြ ရရွိေစတဲ့ အဓိကအခ်က္လည္းျဖစ္တယ္။ ဒါမွသာ ဒီမိုကေရစီႏုိင္ငံသားျဖစ္လာမယ္။ ျပည္သူ႔နီတိနဲ႔ ႏုိင္ငံသားပညာေရးသင္ရိုးညႊန္းတမ္းက ဒီလို ႏုိင္ငံသားေတြျဖစ္လာဖို႔ရာ တာ၀န္ယူေလ့က်င့္ ေပးပါတယ္။  Civic ျပည္သူ႔နီတိဘာသာရပ္ သင္ရိုးရဲ႕ အဓိက ဦးတည္ခ်က္ကေတာ့ က်င့္၀တ္နီတိကို ေလးစားလုိက္နာတတ္ၿပီး ဒီမိုကေရစီ ႏုိင္ငံသားေတြ ျဖစ္လာဖို႔ပါပဲ။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းနဲ႔ ရပ္ရြာမွာ ႏုိးၾကားတက္ၾကြတဲ့သူေတြ၊ ဒီမိုကေရစီစံႏႈန္းေတြကို ခံစားသိျမင္ၿပီး လိုက္နာက်င့္သံုးတဲ့သူေတြ၊ အစိုးရရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ကို နားလည္ၾကတဲ့သူေတြ ျဖစ္လာေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးျခင္းပါ။ ဒါဟာ ၂၁ ရာစု ႏုိင္ငံတကာ ေက်ာင္းပညာေရးမွာ အေရးႀကီးတဲ့ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ တစ္ခုလည္းျဖစ္ပါတယ္။ မသင္မေနရအဆင့္ သတ္မွတ္ၿပီး ေသေသခ်ာခ်ာ ေလ့က်င့္ေပးၾကရတယ္။
ႏုိင္ငံေရးသုခမိန္ေတြ၊ ပညာရွင္ေတြရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဆိုမိန္႔ခဲ့တာေတြကိုလည္း ေက်ာင္းသားမ်ားဟာ ေလ့လာခြင့္ ရရွိသင့္ပါတယ္။ မက္ဟင္နရီေဟာင္း (Mc. Henry Howe) က “သင္သည္ ႏုိင္ငံေရးကို အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းမႈအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ခဲ့ပါက ရိုးသားသူျဖစ္ရန္ မလြယ္ကူေတာ့ေခ်၊”၊ သီအိုဒိုရုစဘဲ့ (Theodore Roosevelt) က - “အေအာင္ျမင္ဆံုးေသာ ႏုိင္ငံေရးသမားဆိုသည္မွာ အျခားသူမ်ား ေတြးေတာစဥ္းစားေနသည့္ အေၾကာင္းရပ္မ်ားကို အက်ယ္ေလာင္ဆံုးႏွင့္ အႀကိမ္အမ်ားဆံုး ထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆိုသူျဖစ္သည္”၊ လူ႔ခြစာ စာေရးဆရာႀကီး ဘားနတ္ေရွာ (Bernard Shaw) ကေတာ့ “ဘာတစ္ခုမွ မသိပါပဲႏွင့္ အရာရာတုိင္းကို သိသည္ဟု ထင္ျမင္ယူဆေနသူကား ႏုိင္ငံေရးသမားပင္တည္း”၊ အာရ္၊ အယ္၊ စတီဗင္ဆင္န္ (R.L. Stevenson) ကမူ “မည္သည့္ျပင္ဆင္မႈမ်ဳိးမွ မလိုဟု ထင္ျမင္ယူဆျခင္း ခံရသည့္ တစ္ခုတည္းေသာ အလုပ္အကိုင္မွာ ႏုိင္ငံေရးသမားအလုပ္ပင္ျဖစ္သည္”၊ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး ဗိသုကာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက “ႏုိင္ငံေရးဆိုတာ တခါတရံမွ အစည္းအေ၀းလုပ္ၿပီးေတာ့ စင္ျမင့္ေပၚက ေျပာတဲ့လူက ေျပာ၊ နားေထာင္တဲ့လူက နားေထာင္တဲ့ ကိစၥမ်ဳိး မဟုတ္ဘူး…။ အၿမဲတမ္းအားျဖင့္ တတိုင္းျပည္လံုးမွာရွိတဲ့ တုိင္းသူျပည္သားေတြဟာ မိမိတို႔ရဲ႕ ဆုိင္ရာဆိုင္ရာအက်ဳိးေတြကို ဆုိင္သလို ဖြဲ႔စည္းၿပီးေတာ့ကာ မိမိတို႔ ျပႆနာေတြကို လုပ္ၿပီးေတာ့ကာ ေျဖရွင္းရန္အတြက္ အၿမဲတမ္း လုပ္ေနတဲ့ ကိစၥျဖစ္တယ္။” -စတဲ့ ႏုိင္ငံေရး အဆိုအမိန္႔ေတြကို စုေပါင္းေလ့လာၿပီး မ်က္ေမွာက္ေခတ္နဲ႔ ယွဥ္လို႔ ျပန္လည္ေဆြးေႏြးၾကမယ္။
ဒါ့အျပင္ ျမန္မာမႈ၊ မြန္မႈထဲမွာ ေရွးမြန္-ဗမာပညာရွိမ်ား ထည့္သြင္းထားခဲ့ၾကတဲ့ - တုိင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ မင္းလုပ္သူတို႔ က်င့္ႀကံရမယ့္ အပရိဟာနယတရား ခုႏွစ္ပါး၊ ရာေဇာ၀ါဒသုတၱန္လာ မင္းက်င့္တရား ၁၀ ပါး၊ ဗလ ငါးပါး၊ တုိင္းျပည္၏ ရတနာ ကိုးပါးကို မႏွိပ္စက္ မညႇဥ္းပန္းရာလို႔ဆိုထားတဲ့ ကာမ႑ကီက်မ္း - စတဲ့ အႏွစ္ခ်ဳပ္ေတြကိုလည္း ျပည္သူ႔နီတိလို ဘာသာရပ္မ်ဳိး၊ ဒီမိုကေရစီႏုိင္ငံေရး ေခါင္းစဥ္လိုမ်ဳိးမွာ သင္ၾကားေပးႏုိင္တယ္။
ေရြးေကာက္ပြဲ သင္ရိုးညႊန္းတမ္းနဲ႔ ေခါင္းစဥ္မ်ား
ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အိမ္နီးနားခ်င္း အိႏၵိယႏုိ္င္ငံႏွင့္ ထုိင္းႏုိင္ငံတို႔မွာ ရပ္ရြာလူမႈအဖြဲ႔အစည္း၊ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား၊ ရိုးရာဓေလ့မ်ားနဲ႔ ဆက္စပ္လို႔ ျပည္သူ႔နီတိနဲ႔ ႏုိင္ငံသားပညာေရး ဘာသာရပ္ကို မူလတန္းအဆင့္မ်ားမွာကတည္းက ေလ့က်င့္ သင္ၾကားၾကပါတယ္။ အမ်ဳိးသားသင္ရိုးညႊန္းတမ္း စံႏႈန္းမ်ားကို အသစ္တဖန္ျပန္လည္ ျပဳစုၾကတဲ့အခါမွာ ျပည္သူ႔နီတိနဲ႔ ႏုိင္ငံသားပညာေရးက႑ကို တခုတ္တရ ထည့္သြင္းလာၾကပါတယ္။
ျပည္သူ႔နီတိ၊ နုိင္ငံေရးသိပၸံဘာသာရပ္ကို တတိယတန္းကေန ဒသမတန္းအထိ (အသက္ ၈ ႏွစ္ကေန ၁၆ ႏွစ္အထိ) အတန္းတုိင္းမွာ လူမႈေရးဘာသာရပ္နဲ႔ တြဲဖက္လို႔ျဖစ္ေစ၊ သီးသန္႔ သင္ၾကားမႈအေနနဲ႔ျဖစ္ေစ တစ္ပတ္ကို အနည္းဆံုး ၂ ခ်ိန္ေလာက္ သင္ၾကားေပးပါတယ္။ ၁၁ တန္းနဲ႔ ၁၂ တန္းမွာ အထူးျပဳဘာသာရ ပ္တစ္ခုအေနနဲ႔လည္း ဘာသာတြဲေရြးခ်ယ္မႈမွာ ထည့္သြင္းႏုိင္ပါတယ္။ ဒါမွလည္း တကၠသိုလ္မွာ အထူးျပဳေလ့လာလိုသူေတြ၊ အနာဂတ္ႏုိင္ငံေရးသမားေတြအတြက္ အေျခခံေကာင္းေတြ ရမယ္မဟုတ္လား။
မူလတန္းအရြယ္ေတြမွာ ေလးစားမႈဆိုတဲ့ သင္ခန္းစာေခါင္းစဥ္ကို အေသအခ်ာ သင္ၾကား ေပးတယ္။ အထူးသျဖင့္ ေတာ့ မတူ ကြဲျပားတဲ့ လူမ်ဳိး၊ ဘာသာတရားမ်ားအေပၚမွာ ေလးစားစြာနဲ႔ ဆက္ဆံတတ္ဖို႔ ရည္ရြယ္ပါတယ္။ ယွဥ္ၿပိဳင္ဖက္ကို ေလးစားစြာ ျပဳမူေျပာဆို ဆက္ဆံတတ္ဖို႔ဆိုတာဟာ ပညာေရးက ေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးမွ ျဖစ္ႏုိင္တယ္လို႔ ခံယူထားၾကတယ္။ ဒါဟာ ပါတီစံုေရြးေကာက္ပြဲလို၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတည္ေဆာက္မႈလိုကိစၥေတြမွာ မရွိမျဖစ္ အေျခခံထားရမယ့္ ေမတၱာစိတ္ပဲ မဟုတ္လား။ အျပန္အလွန္ အမွီသဟဲျပဳ ရွင္သန္ေနၾကတယ္ဆိုတာကို သိျမင္လာဖို႔ပါ။ မိမိရဲ႕ အခြင့္ အေရးနဲ႔ လြတ္လပ္မႈအေပၚမွာ တန္ဖိုးထားတတ္ျခင္းနဲ႔ အျခားသူတစ္ပါးရဲ႕ အခြင့္အေရး၊ လြတ္လပ္မႈကိုလည္း မထိပါးေစဖို႔ သင္ၾကားေပးတယ္။ အၾကမ္းဖက္တဲ့၊ ခုိက္ရန္ျဖစ္ပြားတဲ့ နည္းလမ္းမ်ားနဲ႔ ျပႆနာေတြကို မေျဖရွင္း ၾကဖို႔ရာကိုလည္း သင္ရိုးညႊန္းတမ္းမွာ ထည့္သြင္း သင္ၾကားေပးပါတယ္။ ေက်းရြာရပ္ကြက္လူႀကီးကို ဒီမိုကေရစီနည္းက် ဘယ္လို မဲေပး၊ ေရြးေကာက္ၾကသလဲဆုိတာ ဆဌမတန္းေက်ာင္းသားေတြ ေလ့လာခြင့္ရၾကတယ္။ ႀကိဳတင္မဲ၊ မဲလိမ္၊ မဲခိုး၊ မဲမေပးတဲ့ ဆိုးက်ဳိးကိုလည္း စာသင္ခန္းေတြမွာ ေဆြးေႏြးခြင့္ ရရွိၾကတယ္။ ေက်ာင္းသားသမဂၢကို ေက်ာင္းတုိင္းမွာ ဖြဲ႔စည္းထားၾကၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲကို ဒီမိုကေရစီနည္းလမ္းတက် က်င္းပျခင္းဟာလည္း အနာဂတ္တုိင္းျပည္အတြက္ အေရးပါတဲ့ ပညာေရးလုပ္ငန္းပါပဲ။ ေက်ာင္းသားတာ၀န္ မေက်ပြန္ျခင္း၊ ႏုိင္ငံသားတာ၀န္ မေက်ပြန္ျခင္း ေခါင္းစဥ္လိုမ်ဳိးကိုလည္း သင္ရိုးညႊန္းတမ္းမွာ ထည့္သြင္းသင္ၾကားၾကတယ္။
အတန္းအဆင့္အလိုက္ တတ္ေျမာက္ရမယ့္ စြမ္းရည္မ်ားနဲ႔ အသိပညာ ဗဟုသုတေတြကိုလည္း အတိအက် ထည့္သြင္း ေဖၚျပထားတယ္။ ေက်ာင္းလုပ္ငန္းမ်ားမွာ၊ ရပ္ရြာလုပ္ငန္းမ်ားမွာ၊ တုိင္းျပည္မွာ လုိအပ္တဲ့ တာ၀န္ယူရမယ့္ မိမိတာ၀န္ ၀တၱရားမ်ားကို ယူတတ္ေစဖို႔ ရည္ရြယ္ခ်က္လည္း ပါရွိတယ္။ သူတပါးကို ကူညီဖို႔ရာလည္း စာသင္ခန္းအတြင္းမွာ ေဆြးေႏြးၾကတယ္။ တရားမွ်တမႈဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ကို မိမိနယ္ေျမနဲ႔ ရပ္ရြာ၊ တုိင္းျပည္မွာ ျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြ၊ ပကတိ စစ္မွန္တဲ့ ႏုိင္ငံေရးနဲ႔ လူမႈစီးပြား ျပႆနာမ်ားကို အေျခခံၿပီးေတာ့ ၉ တန္း၊ ၁၀ တန္းေက်ာင္းသားေတြဟာ စာသင္ခန္းမ်ားအတြင္းမွာ ေတြးေတာၾက၊ ေဆြးေႏြးၾက၊ တင္ျပၾကပါတယ္။ အခြင့္အာဏာအေၾကာင္း၊ အစုိးရဖြဲ႔စည္းပံု၊ ဒီမိုကေရစီ၊ ဖက္ဒရယ္၊ ပါလီမန္၊ ေရြးေကာက္ပံု၊ ဥပေဒျပဳ ျပဌာန္းပံုနဲ႔ အစိုးရ အဆင့္အဆင့္ရဲ႕ တာ၀န္၀တၱရားမ်ားကိုလည္း သင္ခန္းစာအေနနဲ႔ သင္ယူေလ့လာၾကရတယ္။
လက္ရွိျမန္မာႏုိ္င္ငံေရးစနစ္ဟာ pseudo-presidential system ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အစိုးရႏွင့္ လႊတ္ေတာ္အၾကား check and balance ပ်က္ျပားေနေၾကာင္းတို႔ကိုလည္း ေလ့လာခြင့္ ရရွိသင့္ၾကပါတယ္။ အမ်ားစုက ေတာင္ၿပိဳကမ္းၿပိဳႏုိင္ျခင္း၊ မဲအျပတ္အသတ္ ႏုိင္ျခင္းမွာလည္း “majority tyranny”, “tyranny of the masses” အႏၱရာယ္ရွိေၾကာင္းတို႔ကို သိရွိထားသင့္ပါတယ္။ လူနည္းစု တုိင္းရင္းသားမ်ားအတြက္ ပိုၿပီးေတာ့ သတိထားရမယ့္ အခ်က္မဟုတ္ပါလား။
လက္ရွိျမန္မာျပည္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ႏွင့္ ကမၻာ့ဒီမိုကေရစီႏုိင္ငံမ်ား၏ ကြာဟျခားနားခ်က္၊ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၊ စစ္တပ္ကုိယ္စားလွယ္ ၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္းမွာ အျခားႏုိင္ငံမ်ား၏ လႊတ္ေတာ္မ်ားတြင္ မရွိျခင္း၊ သမၼတကို ေရြးခ်ယ္ၾကပံုမ်ား၊ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္စနစ္ႏွင့္ သမၼတစနစ္တို႔အၾကား ျခားနားခ်က္၊ ျပည္နယ္ေရြးေကာက္ပြဲစနစ္၊ ျပည္နယ္အစိုးရ ဖြဲ႔စည္းပံုတို႔ကို အထက္တန္းအဆင့္မ်ားႏွင့္ ေကာလိပ္တို႔တြင္ အက်ယ္တ၀င့္ ေလ့လာခြင့္ ရရွိၾကသင့္တယ္။ ႏုိ၀င္ဘာ ၈ ရက္ေန႔ ေရြးေကာက္ပြဲႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ႏိုိင္ငံတကာမွ ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္ေနတဲ့ အခ်က္ ၇ ခ်က္ကိုလည္း အထက္တန္း ေက်ာင္းသားမ်ားအေနနွင့္ သိသင့္တယ္ မဟုတ္ပါလား။ ေ၀၀ါးမႈအခ်ဳိ႕ျဖင့္ ဒီခ်ဳပ္ပါတီ၊ ျပည္ခုိင္ၿဖိဳးပါတီရဲ႕ အတြင္းပို္င္း အားၿပိဳင္မႈ၊ မဘသႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာအမ်ဳိးသားေရး၀ါဒီမ်ား၊ ဘဂၤလီဒုကၡသည္အေရး၊ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္မ်ားႏွင့္ တစ္ႏုိင္ငံလံုး ပစ္ခတ္တုိက္ခိုက္မႈ ရပ္စဲေရး NCA စာခ်ဳပ္၊ စီးပြားေရး တံု႔ဆုိင္းမႈမ်ား၊ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္အမတ္ေနရာ ၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္းႏွင့္ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္၏ အခန္းက႑ - ဒီအခ်က္ ၇ ခ်က္ဟာ စာသင္ခန္းမ်ားအတြင္းမွာ အက်ယ္တ၀င့္ ေလ့လာခြင့္ ရရွိသင့္တဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲႏွင့္ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးေခါင္းစဥ္မ်ားပါ။ ဒီလိုေလ့လာေဆြးေႏြးခြင့္ေတြ ရရွိမွသာလွ်င္ မွန္ကန္တဲ့ ေရြးခ်ယ္မႈကို စဥ္းစားဥာဏ္ႏွင့္ ခ်မွတ္တတ္မွာပါ။ ပကတိ အေျခအေနမ်ားနဲ႔ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ တုိင္းေရးျပည္ရာကိုလည္း စိတ္ပါ၀င္စားမႈ ရရွိလာၾကမယ္။
စာသင္ေက်ာင္းမ်ားက ပိုမို ေက်ပြန္သင့္တဲ့ တာ၀န္ႀကီးတစ္ရပ္
လြတ္လပ္ေရး ရၿပီးစ တေခတ္တခါက အသံုးျပဳခဲ့ဖူးတဲ့ ျပည္သူ႔နီတိသင္ရိုးညႊန္းတမ္းကို ျပန္လည္ ဆန္းသစ္၊ အသက္သြင္းလို႔ စာသင္ခန္းမ်ားမွာ အျမန္ဆံုး အသံုးျပဳသင့္ပါတယ္။
အထူးသျဖင့္ေတာ့ ေနာင္ႏွစ္အနည္းငယ္အတြင္း သိပ္မေ၀းလွတဲ့ အနာဂတ္ကာလမွာ ဆႏၵမဲေပးၾကရေတာ့မယ့္ ဒီေန႔ မူ၊ လယ္၊ ထက္ ေက်ာင္းသားေတြကို ေရြးေကာက္ပြဲအေၾကာင္း သင္ၾကားေပးျခင္းဟာ ပိုမိုေသခ်ာတဲ့ ဒီမိုကေရစီတုိင္းျပည္ကို ထူေထာင္ျခင္းပါပဲ။ ဒီမိုကေရစီကို ယုယုယယ ပ်ဳိးေထာင္ေနရဆဲ တုိင္းျပည္အတြက္ မူလယ္ထက္ အတန္းမ်ားမွာ သီးသန္႔ဘာသာရပ္တစ္ခုအေနနဲ႔ တစ္ပတ္ကို ၂ ခ်ိန္ေလာက္ျဖစ္ျဖစ္ ထားၿပီး တိက်တဲ့ သင္ရိုးညြန္းတမ္း၊ သင္ခန္းစာမ်ားနဲ႔ သင္ၾကားရန္ တုိက္တြန္းလိုပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ေက်ာင္းဆရာဆရာမမ်ားဟာ လြတ္လပ္ၿပီး တရားမွ်တေသာ ေရြးေကာက္ပြဲႀကီးတစ္ခု ျဖစ္လာေစရန္ မဲရံုေစာင့္ျခင္း၊ ႀကီးႀကပ္ျခင္းအလုပ္တုိ႔ကို တုိင္းျပည္အတြက္ တာ၀န္သိသိ၊ ေက်ေက်ပြန္ပြန္ လုပ္ေပးႏုိင္ပါတယ္။ မဲရံုမ်ားကို ႀကီးၾကပ္ေရးတာ၀န္ျဖင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ ပုံရိပ္ကို မထိခုိက္ေစဖို႔ ဆရာဆရာမတို႔ကို အားကိုးျခင္းအေပၚ အျငင္းမပြားလိုပါ။  သို႔ေပတဲ့ ဒီမိုကေရစီနည္းလမ္း က်နစြာနဲ႔ ေရြးေကာက္ပြဲျဖစ္ေျမာက္ဖို႔အတြက္ ႏုိင္ငံေရး အေျခခံ အသိတရားမ်ားကို ငယ္ရြယ္စဥ္မွာကတည္းက သင္ၾကားေပးဖို႔ရယ္၊ အနာဂတ္သမၼတေလာင္းမ်ား၊ အမတ္ေလာင္းမ်ားကို က်င့္၀တ္နီတိနဲ႔ ျပည့္စံုေအာင္၊ ျပည္သူ႔ဆႏၵကို ေလးစားလိုက္နာတတ္ေအာင္၊ ဖက္ဒရယ္စနစ္နဲ႔ ဒီမိုကေရစီကို ႏွလံုးသားထဲေရာက္ေအာင္ သင္ၾကား ေလ့က်င့္ေပးရမယ့္ ပညာေရးရဲ႕ မူလတာ၀န္မ်ားကိုေတာ့ (မပ်က္မကြက္) ပိုမို ေက်ပြန္သင့္တယ္ မဟုတ္ပါလား။
သိန္းႏုိင္ (ေမာကၡပညာေရး)
ဖက္ဒရယ္ပညာေရး အပုိင္း (၁၇) သံလြင္တိုင္းမ္ဂ်ာနယ္၊ ၂၄ ေအာက္တိုဘာ ၂၀၁၅၊ ေမာ္လၿမိဳင္ၿမိဳ႕။
>>>ဆက္ဖတ္ရန္>>> >>