Friday, January 9, 2015

သမိုင္း အေျခခံ သေဘာတရား



10.1.2015
Posted by Kyang Wang on 9:30 AM.Laksan - No comments
 သမိုင္းဆိုတာ ဘာလဲ၊ သမိုင္း ေလ့လာျခင္းမွ ဘာကိုရသလဲ။

ဒီေမးခြန္းကို ေျဖၾကည့္ျခင္းျဖင့္
သမိုင္းကို ေလ့လာသင္ယူမႈနဲ ့ပါတ္သက္ျပီး ေအာက္ပါ အတိုင္း ခြဲျခား မွတ္ယူႏိုင္ပါတယ္။
သမိုင္းဆိုတာ
  1. ႏိုင္ငံေတြနဲ ့လူေတြအေပၚ သက္ေရာက္မႈေတြျဖစ္ေစခဲ့တဲ့ အျဖစ္အပ်က္မ်ား( ဥပမာ။ ဒုတိယကမၻာစစ္)
  2. ကမၻာတ၀န္းရွိ လူေတြအေပၚ သက္ေရာက္မႈေတြ ရွိခဲ့တဲ့ ရွာေဖြေတြ ့ရွိမႈေတြ၊ တိုးတက္မႈ၊ ေျပာင္းလဲမႈေတြ
  3. သမိုင္းဆိုင္ရာ ျဖစ္ရပ္ေတြမွာ တနည္းနည္းနဲ ့လႊမ္းမိုးမႈရွိခဲ့တဲ့ ပုဂိၢဳလ္ေတြ
စသည္တို ့ကို ေလ့လာျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီထက္ ပို၍ သမိုင္းဟာ လူတစ္ေယာက္ခ်င္းရဲ့ အေတြ ့အၾကံဳ လုပ္ကိုင္ျဖစ္ပ်က္ ခဲ့တာေတြလည္း ပါ၀င္ပါတယ္။ သာမန္အားျဖင့္ စစ္ေရးသမိုင္း၊ ႏိုင္ငံေရးသမိုင္းေတြသာ အမ်ားစုေလ့လာၾကေပမဲ့ စီးပြားေရးသမိုင္း၊ ပညာေရးသမိုင္း၊ ယဥ္ေက်းမႈသမိုင္းေတြဟာလည္း အေရးၾကီးတဲ့ အခန္းကေန ပါ၀င္တယ္။
သမိုင္းေလ့လာျခင္းမွ ဘာကိုရသလဲ။ ျခံဳငံု၍ စကားလံုးတစ္လံုးတည္းျဖင့္ေျပာရလွ်င္ သက္ေသ အခ်က္အလက္ (Evidence) ကိုရရွိသည္။ ထိုအခ်က္အလက္ တြင္ သမိုင္းဆိုင္ရာ အေထာက္အထားမ်ား၊ ကိုးကားခ်က္မ်ား၊ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ အရင္းအျမစ္မ်ား ပါ၀င္သည္။
သမိုင္းစူးစမ္းေလ့လာေရးနည္းလမ္းမ်ား
၁။ အခ်ိန္မ်ဥ္း (Timeline)
အခ်ိန္မ်ဥ္းကို သံုးျခင္းျဖင့္ ကာလအပိုင္းအျခားအလိုက္ သမိုင္းဆိုင္ရာ ျဖစ္ရပ္မ်ားကို စုစည္းေလ့လာႏိုင္သည္။ အခ်ိန္မ်ဥ္းဆြဲနည္းမွာ အလြန္ရိုးရွင္းသည္။
·         ယခုဆြဲမဲ့ အခ်ိန္မ်ဥ္းရဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္၊ အမည္ေရးပါ၊
·         မ်ဥ္းတစ္ေၾကာင္း စာရြက္ေပၚတြင္ ဆြဲပါ။
·         မ်ဥ္းအစႏွင့္ အဆံုးတြင္ ႏွစ္အပိုင္းအျခား ႏွစ္ခုထည့္ပါ။
·         မ်ဥ္းအလယ္တြင္ လည္း သင့္ေလ်ာ္ေသာ ႏွစ္ အပိုင္းအျခားမ်ား ထည့္ပါ။
·         သက္ဆိုင္ရာ သမိုင္းအခ်က္အလက္မ်ားကို ႏွစ္အပိုင္းအျခားအလိုက္ မွ်ားထိုး၍ ထည့္ပါ။
ထိုသို ့ေသာ နည္းျဖင့္ သမိုင္းကို ႏႈတ္တိုက္ က်က္မွတ္စရာမလိုဘဲ၊ မိမိကိုယ္တိုင္ ျပဳစုႏိုင္သည္။

ILBC ဦးတင္ေမာင္ဝင္း - ျမန္မာ့ပညာေရးကိုကမၻာ့အဆင့္ျမွင့္တင္ေနသူတစ္ဦး
လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း ၂၅ႏွစ္ေလာက္က ရန္ကုန္စက္မႈတကၠသိုလ္၊ အီလက္ထရြန္းနစ္ဘြဲ႕ရရွိခဲ့ျပီး၊ ဘာလုပ္ရမွန္းမသိတဲ့ အင္ဂ်င္နီယာေက်ာင္းဆင္းတစ္ဦးျဖစ္ပါသည္။ ၁၀ႏွစ္တာကာလအတြင္း အလုပ္မ်ိဳးစံုလုပ္ခဲ့ပါသည္။ မွတ္မွတ္ရရ အခုေခတ္ ေပၚျပဴလာျဖစ္ေနတဲ့ စင္ကာပူကြ်န္းႏိုင္ငံေလးကို အလုပ္ရွာဖို႕ ၁၉၈၉ခုႏွစ္က ေရာက္ခဲ့ျပီး၊ အဲဒီအခ်ိန္ကာလက လစာ ေဒၚလာ၁၅၀၀ အလုပ္အကိုင္ကို သိပ္မခဲယင္းပဲ ရရွိခဲ့ပါသည္။ စင္ကာပူကိုေရာက္လာျပီး တစ္ပတ္အတြင္းမွာ အလုပ္အင္တာဗ်ဴးသြားခ်ိန္ အဂၤလိပ္စကား ေကာင္းစြာေျပာႏိုင္တဲ့ ကိုတင္ေမာင္ဝင္း အသက္ ၂၈ႏွစ္အရြယ္ကို အလုပ္ရွင္ သေဘာက်ျပီး ခ်က္ခ်င္းခန္႕လိုက္သျဖင့္ စင္ကာပူတြင္အလုပ္လုပ္ခဲ့ဖူးသူတစ္ဦးျဖစ္သည္။  အင္ဂ်င္နီယာပညာနဲ႕အလုပ္ရွာေဖြလုပ္ကိုင္ရင္း သကၠရာဇ္၂၀၀၀ ကာလေရာက္ခ်ိန္ သားတစ္ေယာက္၊ သမီးတစ္ေယာက္ ကေလး၂ေယာက္ဖခင္ျဖစ္ေနတဲ့ ဦးတင္ေမာင္ထြန္း၊ ILBC ေက်ာင္းကို တစိုုက္မတ္မတ္ လုပ္ကိုင္ခဲ့သည္။ ေက်ာင္းဆရာမ်ားလစာေငြ၊ ေက်ာင္းေျမေနရာအခက္ခဲ၊ ငွားရမ္းလုပ္ကိုင္မႈမ်ားျဖင့္ ခေယာင္းလမ္းကို ၾကမ္းတမ္းစြာေလွ်ာက္လွမ္းခဲ့ရသည္။
ယခု အစိုးရသစ္လက္ထက္တြင္ အလြန္မ်ားျပားစြာေပၚေပါက္လာေသာ အဂၤလိပ္စာသင္ ေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ ယွဥ္ျပိဳင္ႏိုင္ရန္ ကမၻာ့အဆင့္ အရည္အေသြး Quality ထိမ္းသိမ္းထားရန္နည္းလမ္းတစ္ခုသာ ရွိသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ အဓိက သင္ၾကားေပးေသာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားကို အထူးသင္တန္းေပးျပီး၊ တင္းၾကပ္ေသာ စာေမးပြဲစနစ္ျဖင့္ ဆရာမ်ားကို စကာတင္ေရြးခ်ယ္ခဲ့သည္။ ဆရာမ်ားကိုလည္း ထိုက္တန္သည့္လစာမ်ားကို ေပးျပီး၊ ေက်ာင္းကို သစၥာရွိစြာလုပ္ကိုင္ရန္၊ ဆရာေကာင္းပီသရန္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ရသည္။ ျမန္မာမ်ား အဂၤလိပ္စာတတ္ရင္ အလုပ္အကိုင္နဲ႕၊ ကမၻာ့ပညာေရးကို လိုက္မီမယ္ဆိုတဲ့ ယံုၾကည္ခ်က္နဲ႕ ILBC အဂၤလိပ္စာေက်ာင္းကို စတင္ခဲ့သည္။
အခုအခ်ိန္မွာေတာ့ ဦးတင္ေမာင္ဝင္းဆိုရင္ တီဗီ အဂၤလိပ္စာပို႕ခ်သူ၊ ျမန္မာ့ပညာေရးကို ကမၻာ့အဆင့္ေရာက္ေအာင္ ၾကိဳးစားေနသူ၊ ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားမွာ ပါဝင္ကူညီေနသူ ျဖစ္သည္။  အေမရိကန္တကၠသိုလ္ၾကီးမ်ားနဲ႕ ခ်ိတ္ဆက္ျပီး၊ အေမရိကန္သင္ၾကားမႈ Syllabus အသံုးျပဳျခင္း၊ အဂၤလိပ္စကားေျပာသင္တန္းမ်ားကို ျမန္မာႏိုင္ငံျမိဳ႕ၾကီး ၈ျမိဳ႕တို႕တြင္ ကိုယ္ပိုင္အေဆာက္အဦ၊ ေက်ာင္းဆရာမမ်ားႏွင့္ သင္ၾကားပို႕ခ်ေနေသာ ေအာင္ျမင္သည့္ပုဂၢလိကေက်ာင္းတစ္ခုျဖစ္သည္။
http://mingalaronline.biz/stories/ilbc.t5.jpg

ျမန္မာျပည္တြင္ ျမိဳ႕ၾကီးမ်ားစြာ ဆက္လုပ္လုပ္ကိုင္လိုေသာ္လည္း ၂၀၁၂ေနာက္ပိုင္း အိမ္ေျမျခံေစ်းၾကီးမႈ ဂယက္ေၾကာင့္ ေနရာအခက္ခဲျဖစ္လာသည္။ ထို႕အျပင္ ရွိယင္းေက်ာင္းမ်ားကို ဆက္လက္တိုးခ်ဲ႕ေရး လုပ္ငန္းမ်ားစြာ ရွိေနေသာေၾကာင့္ ျမိဳ႕ၾကီးမ်ားတိုးခ်ဲ႕မႈ မလုပ္ေတာ့ပါ။

အဓိကသင္တန္း၂မ်ိဳး
ေရတို ဥပမာ ေႏြရာသီအဂၤလိပ္စာသင္တန္းမ်ား၊ ၃လသင္တန္းမ်ား စသျဖင့္ ေရတိုအဂၤလိပ္စာသင္တန္းမ်ားစြာ ရွိသည္။ အလုပ္ကိုင္အတြက္လိုအပ္သူမ်ား၊ ေက်ာင္းဆရာလုပ္လိုသူမ်ား၊ ဘာသာျပန္၊ စကားျပန္လုပ္လိုသူမ်ားစြာ တက္ေရာက္ခဲ့ၾကသည္။ တက္သူမ်ား အက်ိဳးမ်ားစြာ ျဖစ္ထြန္းၾကပါသည္။
ေရရွည္အတြက္ ကမၻာ့တကၠသိုလ္မ်ားသို႕ ေပါင္းကူးပို႕ေပးေရးအတြက္ GCE "O" level, Junior college ၁၁တန္း၊ ၁၂တန္း စသည့္ေက်ာင္းမ်ားရွိသည္။ ၁၂တန္းေအာင္ျပီး အေမရိကန္တကၠသိုလ္မ်ားသို႕အရည္ခ်င္းစစ္စာေမးပြဲဝင္စရာမလိုပဲ  တိုက္ရိုက္တင္ခြင့္ေပးႏိုင္ေအာင္ ၂၀၁၄တြင္ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ခဲ့သည္။ အေမရိကန္ ခ်ီကာကိုျမိဳ႕တကၠသိုလ္ႏွင့္ အေမရိကန္ႏိုင္ငံ အိုဟိုင္ရိုတကၠသိုလ္မ်ားမွ တာဝန္ရွိပုဂၢိဳလ္၊ ေက်ာင္းဆရာမ်ား ျမန္မာႏိုင္ငံ ILBC ေက်ာင္းသို႕လာေရာက္စစ္ေဆးခဲ့သည္။ ဆရာအရည္ခ်င္း၊ တပည့္အရည္အခ်င္းမ်ားကို သူတို႕ကိုယ္တိုင္ စစ္ေဆးေမးျမန္းသည္။ စာၾကည့္တိုက္၊ စာအုပ္အေရအတြက္ႏွင့္ စာအုပ္အရည္အေသြး၊ ကြန္ျပဴတာႏွင့္အင္တာနက္၊ ေက်ာင္းသားမ်ား စားေသာက္ေနရာမ်ား၊ အနားယူေသာေနရာမ်ား၊ စာၾကည့္ေနရာမ်ား စသည္တို႕ကို စစ္ေဆးျပီး ေက်နပ္သည္အထိ ျပဳျပင္ေစခဲ့သည္။ ယခု ဧျပီလ ၂၀၁၄တြင္ ILBC ဆရာဦးတင္ေမာင္ဝင္းႏွင့္အဖြဲ႕ အိုဟိုင္းရိုး တကၠသိုလ္သို႕ သြားေရာက္ေတြ႕ဆံု ေွဆြးေႏြးျပီ၊ တကၠသိုလ္၂ခု ပူးေပါင္းသင္ၾကားရန္ လက္မွတ္ထိုးႏိုင္ခဲ့ျပီးျဖစ္သည္။
ထို႕ေၾကာင့္ ILBC သည္ ပထမဆံုး ပုဂၢလိက ေကာလိပ္ႏွင့္၊ တကၠသိုလ္အဆင့္သို႕ ေရာက္ရွိလာျပီျဖစ္သည္။ ျမန္မာ့ ပုဂၢလိကတကၠသိုလ္ပညာ ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္မႈ အစျဖစ္သည္။

လက္ေတြ႕ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈစာတမ္း လႊတ္ေတာ္သို႕တင္သြင္း
ILBC ဆရာဦးတင္ေမာင္ဝင္းသည္ ကိုယ္ပိုင္ေက်ာင္းအတြက္ ဆရာျဖစ္သင္တန္းကို အဓိကထားျပီး ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္သည္။ လူတိုင္းအတြက္ပညာေရး ဟူေသာ ဆရာလက္စြဲစာအုပ္ကို ထုတ္ေဝျပီး ဆရာမ်ားကို ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေပးသည္။ ဆရာအရည္အေသြးသည္ အေရးၾကီးလွပါသည္။
လႊတ္ေတာ္မွ ပညာေရးဆိုင္ရာ တာဝန္ရွိသူမ်ားအတြက္ လက္ေတြ႕ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ စာတမ္းကို ျပဳစုျပီး။ တင္သြင္းသည္။ အသိမိတ္ေဆြ ပညာေရးဝါသနာပါသူမ်ားႏွင့္ အေခ်တင္ေဆြးေႏြးရန္ ၂လက္မခန္႕ ထူေသာ စာအုပ္ၾကီးကို ျပဳစု၊ ထုတ္ေဝခဲ့သည္။ ထိုစာအုပ္မ်က္ႏွာဖံုးတြင္ေရးသားထားခ်က္မွာ-  ရမွတ္ ဦးတည္ေလ့က်င့္ျခင္းမွ
ရလဒ္ ဦးတင္ေလ့လာျခင္းဆီသို႕ ... ဟူေသာ စကားလံုးကို စာအုပ္မ်က္ႏွာဖံုးတြင္ ေဖၚျပထားပါသည္။ စာေမးပြဲဦးတည္ေလ့က်င့္ေရးမွ က်မ္းမာခ်မ္းသာေအာင္ေနတတ္ေသာ၊ ျပည္ေထာင္စုသားမ်ား ေမြးထုတ္ေရးဆီသို႕  ဟူေသာေဆာင္ပုဒ္ကို ေတြ႕ရသည္။


http://mingalaronline.biz/stories/ilbc.t6.jpg
ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၊ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္၊ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္သို႕ တင္သြင္းသည့္စာတမ္း၊ စာမ်က္ႏွာ ၇၉၇ ရွိေသာ စာအုပ္အစိမ္းေရာင္တြင္ အခန္းေပါင္း ၆၂ခုတင္ျပေဆြးေႏြးထားသည္။ ပညာဟူသည္ အေတြ႕အၾကံဳ၊ စိတ္လုပ္ငန္း၅မ်ိဳး၊ အသိဥာဏ္၈မ်ိဳး၊ ကြ်မ္းက်င္မႈ၊ ဗဟုသုတ၊  ပညာတည္ေဆာက္ေရးပ်က္ကြက္မႈမ်ား၊ အကဲျဖတ္စစ္ေဆးျခင္း၊ ရီပို႕ကဒ္စနစ္ အားနည္းခ်က္၊ စင္ကာပူႏိုင္ငံ၏ PSLE စာေမးပြဲႏွင့္ အေမရိကန္ႏိုင္ငံ iOWA test အေၾကာင္း၊ ေက်ာင္းသားမတူညီမႈမ်ား၊ Accessment for Learning (AfL), Assessment of Learning (AoL)၊ ေမးခြန္းေမးျပီးအကဲျဖက္စစ္ေဆးျခင္း Assessment၊ အဂၤလိပ္ဘာသာ၊ ျမန္မာဘာသာမ်ားျဖင့္ အကဲျဖတ္ျခင္း၊ သခ်ၤာပညာအကဲျဖတ္ျခင္း၊ သိပၸံပညာအကဲျဖတ္ျခင္း၊ ပထဝီပညာအကဲျဖတ္ျခင္း၊ သမိုင္းဘာသာအကဲျဖတ္ျခင္း၊ အားကစားနည္းပညာအကဲျဖတ္ျခင္း၊ သရုပ္ေဖာ္ပညာအကဲျဖတ္စစ္ေဆးျခင္း၊ ဂီတပညာအကဲျဖတ္စစ္ေဆးျခင္း၊ အဂၤလိပ္ဘာသာအကဲျဖတ္စစ္ေဆးျခင္း၊ ပံုျပအႏုပညာအကဲျဖတ္စစ္ေဆးျခင္း။ လူမႈေရးႏွင့္တကိုယ္ေရက်န္းမာေရး အကဲျဖတ္စစ္ေဆးျခင္း၊ နိဂံုး ႏွင့္ References, Abbreviations ..စသျဖင့္ အခန္း ၆၂ခုျဖင့္ ရွင္းလင္းစြာေရးထားပါသည္။
လူတိုင္းအတြက္ပညာေရး စာအုပ္မွာ ေက်ာင္းဆရာမ်ားလက္စြဲျဖစ္သည္။ ပညာေရးဆိုသည္မွာ စဥ္းစားတတ္ေအာင္လုပ္ျခင္းျဖစ္ျပီး အခ်ု႔္ဆိုေသာ အသိဥာဏ္ရွိလွ်င္ က်န္းမာစြာေနတတ္လာမည္၊ ခ်မ္းသာစြာေနတတ္လာမည္၊ ဤကား ပညာေရး၏အႏွစ္သာရပင္ျဖစ္သည္... ဟုေဖၚျပထားသည္။ အဆိုပါစာအုပ္တြင္မူ ဆရာမ်ားသင္ၾကားရန္ စဥ္းစားျခင္းမ်ား၊ အသိဥာဏ္အလုပ္လုပ္ပံု၊ ပညာေရးသမိုင္း၊ သင္ရိုးညႊန္းတန္း၊ ဦးေႏွာက္အလုပ္လုပ္ပံု၊ စာေမးပြဲႏွင့္စစ္ေဆးျခင္း၊ ဦးေႏွာက္မွတ္ဥာဏ္၊ ပညာေရးႏွင့္လူေဘာင္အဖြဲ႕အစည္း၊ ကေလးသူမ်ားက႑၊ အျမင္က်ဥ္းေသာပညာေရးမူဝါဒ၊ ပညာေရးျဖင့္ ဆင္းရဲမြဲေတမႈေလွ်ာ့ခ်ေရး၊ အသိဥာဏ္(၈)မ်ိဳး၊ ေက်ာင္းသား-ဆရာ-မိဘႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္သူ၊ တရုပ္ျပည္ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲျခင္း၊ လူတိုင္းအတြက္ပညာေရး၊ အေျခခံအဆင့္ ၁၃ႏွစ္လိုအပ္ျခင္း၊ ILBC & YIS ေက်ာင္းမ်ား၏ စနစ္၊ ပညာေရးေရွ႕ေျမာ္ျမင္ျခင္း၊ ပညာေရး၏လြမ္းမိုးမႈ နမူနာမ်ား စသည္တို႕ကို ေရးသားထားပါသည္။

ရည္ရြယ္ခ်က္ႏွင့္ဦးတည္ခ်က္
- က်မ္းမာ၊ခ်မ္းသာေသာ ဘဝကိုရရွိရန္
- Social Responsibility လူမႈေရးလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ တာဝန္သိသိပါဝင္ရန္
- Cultural Responsibility လူမ်ိဳး၊ ဘာသာမေရြး တာဝန္သိျခင္း၊ ခြဲျခားမႈမရွိျခင္း  စသည့္ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားျဖစ္သည္။
- Personal ေက်ာင္းသားမ်ား မိမိကိုယ္ကို အားကိုးတတ္ရန္၊ မိမိဖာသာစူးစမ္းေလ့လာျပီး အေျခေနမ်ားကို Analyze လုပ္တတ္ေစရန္ စသည္တို႕ျဖစ္သည္။


နိဂံုး
ဆရာဦးတင္ေမာင္ဝင္းသည္ သားအၾကီး အေမရိကန္၊ ဖေလာရီဒါတကၠသိုလ္မွဘြဲ႕ရရွိျပီး၊ သမီးျဖစ္သူက နယူေယာက္ျပည္နယ္တကၠသိုလ္တြင္ ပညာသင္ၾကားရန္ရွိပါသည္။ မိမိသားသမီးမ်ားႏွင့္ အတူေနလိုေသာ္လည္း ပညာေရးအတြက္ သားသမီးမ်ားကို ပင္လယ္ရပ္ျခားသို႕ ေစလႊတ္သင္ၾကားေစရသည္။ ဆရာဦးတင္ေမာင္ဝင္းသည္ ျမန္မာျပည္အႏွံ႕ ေက်ာင္းမ်ားသို႕ ခရီးဆန္႕ေလ့ရွိသည္။ ရန္ကုန္တြင္ ရံုးခ်ဳပ္ရွိျပီး မိသားစုအတူ ရန္ကုန္ျမိဳ႕တြင္ ေနထိုင္လွ်က္ရွိသည္။
ျမန္မာ့ပညာေရးကို ျမွင့္တင္ေပးေနေသာ ILBC ဦးတင္ေမာင္ဝင္းအား Good Attitude Myanmar စိတ္ဓါတ္ျမင့္ျမတ္သူ ျမန္မာလူမ်ိဳးတစ္ဦးအျဖစ္ မွတ္တမ္းတင္ပါသည္။
 

No comments:

Post a Comment