Monday, August 26, 2013

စာေမးပဲြရမွတ္ၿပိဳင္တဲ့ ပညာေရးျဖင့္ သြားေနၾကရင္

စာေမးပဲြရမွတ္ၿပိဳင္တဲ့ ပညာေရးျဖင့္ သြားေနၾကရင္

  • Print
  • Email
Details
Published on Wednesday, 31 July 2013 13:45
Written by ေဒါက္တာေမာင္သင္း
http://img.mylot.com/350x350/2467526.jpg
လူ႔သမုိင္းအစမွ ယေန႔တုိင္ေအာင္ လူသားတုိင္း ပုိင္ဆိုင္လာခဲ့သည့္ အဖုိးအတန္ဆုံးအရမွာ 'ပညာ' ပင္ျဖစ္ပါသည္။ သူကသာ လူ႔ဘဝ၏ တုိးတက္ေရး၊ ေအာင္ျမင္ေရး၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးကုိ အကူအညီအေပးႏုိင္ ဆုံး၊ ဖန္တီးအေပးႏုိင္ဆုံးပါ။ ပညာေၾကာင့္ သက္ရွိလူသားဟာ အျခားသက္ရွိမ်ားထက္ အရွိန္အဟုန္ ျဖင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ခဲ့သည္။ 'ပညာ' ဟာ လူသားဖြံ႕ၿဖိဳးမႈရဲ႕ အဖုိးအထုိက္ဆုံး ရတနာဆုိတာ လက္ခံ က်င့္သုံးတာေၾကာင့္ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းအမ်ဳိးမ်ဳိး၏ ပညာလုိအပ္ခ်က္ကုိ ျဖည့္ဆည္းေပးရန္ တာဝန္ယူ လုပ္ကုိင္ရသည့္ လုပ္ငန္းတစ္ခု သမုိင္းအစမွ ယေန႔ထိ ရွင္သန္ေနဆဲပါ။ အဲဒါကေတာ့ ပညာေရးပါပဲ။ ပညာေရးဟာ လူတစ္ဦးခ်င္း၏ သက္တမ္းတြင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈေတြနဲ႔ ျပည့္ဝေသာဘဝ ရရွိေရးကုိ ေဆာင္ရြက္ေပးျခင္းပါ။ ဒါေၾကာင့္ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းႀကီးကုိ အဓိက လမ္းညႊန္ေစာင့္ေရွာက္ေပးရန္ ပညာေရးမွာ တာဝန္ရွိေပသည္။ အဲဒီတာဝန္ကုိ ျပည့္ျပည့္ဝဝ ျဖည့္ဆည္းဖုိ႔ 'ႏုိင္ငံေတာ္သည္ ဘက္စုံ အေတြးအေခၚ အယူအဆ မွန္ကန္၍ အက်င့္စာရိတၱေကာင္းမြန္ၿပီး ႏုိင္ငံတည္ေဆာက္ေရးအတြက္ အက်ဳိးျပဳေစမည့္ ပညာေရးစနစ္ကုိ ေဖာ္ေဆာင္ေနမည္' တဲ့။ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ ဖဲြ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ (၂၈) (ဃ) မွာ 'ျမန္မာ့ပညာေရး ေရွ႕ဆက္ရမယ့္ခရီးလမ္း' ကုိ မီးေမာင္းထုိးျပ ထားတာပါ။ ျမန္မာ့ပညာေရးဟာ ကာယ၊ ဉာဏ၊ စာရိတၱ၊ မိတၱဗလတုိ႔ ၿဖိဳးေဝစည္ကာ လူသား၏ ဂုဏ္သိကၡာနဲ႔ လူတစ္ဦးခ်င္း၏ တန္ဖုိးျမင့္မားေအာင္ ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ေပးႏုိင္တဲ့ ပညာေရးျဖစ္ရမယ္လုိ႔ ဆုိလိုတာပါ။


လူသားစြမ္းရည္ဖြံ႕ၿဖိဳးေအာင္၊ တုိးတက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္တဲ့လုပ္ငန္းဟာ ဘယ္လုပ္ငန္းမွ ႏႈိင္းယွဥ္ မရေအာင္ အဓိကက်တဲ့ လုပ္ငန္းတစ္ခုလုိ႔ ေျပာပါရေစ။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိေတာ့ စီးပြားေရး၊ ႏုိင္ငံေရး၊ ကာကြယ္ေရး စတဲ့ 'လုပ္ငန္း' ဟူသမွ်ဟာ လူ႔စြမ္းအားအရင္းအျမစ္ေတြကသာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ရတာပါ။ လူ႔ရဲ႕စြမ္းရည္ အနိမ့္အျမင့္ေပၚမူတည္ၿပီး လုပ္ငန္းေအာင္ျမင္မႈ၊ က်ဆုံးမႈဆုိတာေတြ ျဖစ္လာ တာပါ။ စြမ္းရည္ျမင့္မားတဲ့လူသားနဲ႔ လုပ္ကုိင္မွသာ လုပ္ငန္းဟူသမွ် တုိးတက္မွာပါ။ လူသားစြမ္းရည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေရးကုိ လူ႔အဖဲြ႕အစည္း၊ ႏုိင္ငံနဲ႔ခ်ီၿပီး လုပ္ႏုိင္တဲ့လုပ္ငန္းကေတာ့ 'ပညာေရး' ပါပဲ။ လူတစ္စု၊ လူတစ္ဖဲြ႕၊ တစ္ပါတီ အက်ဳိးအတြက္ ေဆာင္ရြက္တာ မဟုတ္ပါ။ တစ္မ်ဳိးသားလုံးအတြက္ ေဆာင္ရြက္တာမုိ႔ ပညာေရးဟာ ႏုိင္ငံေရး၊ အမ်ဳိးသားေရးပါ။ ဒါေၾကာင့္ ပညာေရးဟာ ႏုိင္ငံရဲ႕ကံၾကမၼာ ကုိဖန္တီးရာမွာ အခ်က္အခ်ာက်တဲ့ ေနရာမွာရွိေနတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ အဲဒီလုပ္ငန္းအဆင့္ျမင့္ကုိ ျမင့္ရ ပါမယ္။
ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံ၊ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းတစ္ခု၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာေရးက အဲဒီႏုိင္ငံရဲ႕ ပညာ ရည္ျမင့္မားတဲ့ လူ႔စြမ္းအားအရင္းအျမစ္ႂကြယ္ဝမႈေပၚမွာ မ်ားစြာမူတည္ပါတယ္။ ဟုိအရင္တုန္းကေတာ့ သဘာဝ ႐ုပ္ဝတၳဳအရင္းအျမစ္ (ေရႊ၊ ေငြ၊ ေက်ာက္၊ သံ၊ ေရနံနဲ႔ သစ္ စတဲ့) ႂကြယ္ဝမႈအေပၚမွာ ယစ္မူး ၿပီး အဲဒါေတြရွိမွ ဖြံ႕ၿဖိဳးမယ္လုိ႔ ခံယူခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒုတိယကမာၻစစ္အၿပီးမွာ အလ်င္အျမန္ ဖြံ႕ၿဖိဳး တုိးတက္မႈနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာတဲ့ ႏုိင္ငံေတြက သယံဇာတအေပၚမွာ ယစ္မူးတဲ့အယူအဆမွားေၾကာင္း သက္ေသျပခဲ့ပါတယ္။ ကမာၻ႔ေရနံထြက္တဲ့ အာရပ္ႏုိင္ငံေတြ၊ ကမာၻ႔သစ္ေတာႀကီးေတြ ပုိင္ဆုိင္တဲ့ ဘရာဇီးလ္နဲ႔ အင္ဒုိနီးရွား၊ စိန္ေတြ ထြက္တဲ့ အာဖရိကႏုိင္ငံေတြဟာ ခ်မ္းသာႂကြယ္ဝမႈမရွိသလုိ ဖြံ႔ၿဖိဳး ၿပီးစာရင္းလည္း ယေန႔ထိ မဝင္ႏုိင္ေသးပါ။ ပညာရည္ျမင့္မားတဲ့ လူသားအရင္းအျမစ္ကုိသာ ပုိင္ဆုိင္ ၿပီး သဘာဝသယံဇာတကင္းၿပီး နည္းပညာျမင့္မားမႈကုိ တန္ဖုိးထားတဲ့ ဂ်ာမန္၊ ဂ်ပန္၊ စင္ကာပူ၊ ကုိရီး ယား စတဲ့ႏုိင္ငံေတြ ဖြံ႕ၿဖိဳးတာမွ အရွိန္အဟုန္နဲ႔ပါ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ 'ပညာျမင့္မွ လူမ်ဳိးတင့္မည္' ဆုိတဲ့ ေဆာင္ပုဒ္နဲ႔ တစ္ထပ္တည္းပါ။
ဒါေၾကာင့္မုိ႔ ႏုိင္ငံေတာ္ကလည္း ဤေဆာင္းပါးတစ္ေနရာမွာ ဆုိခဲ့တဲ့ ပညာေရးရဲ႕ ျမင့္မားတဲ့ ရည္မွန္း ခ်က္နဲ႔ ေလးနက္တဲ့သေဘာထားေတြကုိ ဖဲြ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒမွာ ထည့္သြင္းျပ႒ာန္းခဲ့တာပါ။ ဖဲြ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒရဲ႕ ႏုိင္ငံေတာ္အေျခခံမူမွာပါတဲ့ အရာအားလုံးဟာ 'အမ်ဳိးသားေရး' ကိစၥေတြပါ။ သူ႔ပါတီ၊ ငါ့အဖဲြ႕ ကိစၥမဟုတ္ပါ။ ႏုိင္ငံေတာ္ကုိ ကုိယ္စားျပဳၿပီး စီမံခန္႔ခဲြခြင့္ အျမင့္ဆုံးအာဏာကုိ သုံးစဲြ ခြင့္ရတဲ့ သူေတြအေနကလည္း 'ပညာေရးသည္သာ ျမန္မာ့လူ႔အဖဲြ႕အစည္းရဲ႕ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈႏွင့္ ရွင္သန္မႈရဲ႕ ဝိညာဥ္' ဆုိတာ ျပတ္ျပတ္သားသား ျမင္ေနပါၿပီ။ ျမန္မာ့ပညာေရးဟာ စာတတ္၊ စာေတာ္တာထက္ ဘက္ေပါင္းစုံ အေတြးအေခၚ မွန္ရမယ္၊ စာရိတၱျမင့္မားရမယ္၊ ငါႀကီးလာရင္ ဘာေကာင္ႀကီးျဖစ္ရမယ္ ဆုိတဲ့ အတၱရည္မွန္းခ်က္အစား ႏုိင္ငံနဲ႔လူမ်ဳိးအတြက္ အေကာင္းဆုံး ဘယ္လုိေဆာင္ရြက္မယ္ဆုိတဲ့ 'ပရ' စိတ္ထား ျမင့္ျမတ္သူ ေမြးႏုိင္ရမယ္၊ ပညာေရးရဲ႕ အႏၲိမရည္မွန္းခ်က္က ႐ုပ္ဝတၳဳ ႂကြယ္ဝျခင္း ထက္ လူ႔ဂုဏ္သိကၡာနဲ႔ လူတစ္ဦးခ်င္းရဲ႕ ကာယ၊ ဉာဏ၊ စာရိတၱတန္ဖုိးျမင့္မားေအာင္ ပ်ဳိးေထာင္ရမယ္ လုိ႔ဆုိၿပီး အမ်ဳိးသားေရး ရည္မွန္းခ်က္ ထားခဲ့တာပါ။
'ပညာေရး' ကုိကမာၻမွာ အေလးထားခဲ့တဲ့ သာဓကေတြ မ်ားစြာရွိပါတယ္။ ၂၁ ရာစုဝင္ခါနီးမွာ အစၥေရး ရဲ႕ ဝါရင့္ႏုိင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ႀကီး ရွိမြန္ပဲရစ္က 'မုဆုိးေခတ္ကုန္ၿပီ ႀကီးႏုိင္ငယ္ညႇဥ္းေခတ္ မဟုတ္ ေတာ့ပါ။ ေက်ာင္းေတြတုိးဖြင့္ၿပီး ပညာခ်င္းယွဥ္ရမယ့္ေခတ္ေရာက္ၿပီ' တဲ့။ သူမ်ားထက္ သာခ်င္လုိ႔က ေတာ့ ပညာရွင္၊ ပညာတတ္ေတြ ႂကြယ္ဝေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးတဲ့ ပညာေရးျမင့္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းပါ။ ယေန႔ဟာ လက္႐ုံးအားထက္ 'ပညာစြမ္းအား' သာရမယ့္ေခတ္လုိ႔ ဆုိလုိတာပါ။ ရွိမြန္ပဲရစ္ထက္ ေစာတဲ့သာဓကေတြကေတာ့ စစ္ေအးကာလေခတ္ကပါ။ ဆုိဗီယက္က ၁၉၅၇ မွာ ပထမဦးဆုံး ဒုံးပ်ံ လႊတ္လုိက္တဲ့အခါမွာ အေမရိကန္က ဒုံးပ်ံလႊတ္တဲ့ နည္းပညာမွာ ဘာသာသြားသလဲဆုိတာ ေလ့လာ ရမယ့္အစား ဆုိဗီယက္ေက်ာင္းေတြမွာ 'သိပၸံနဲ႔နည္းပညာ' ဘာေတြသင္သလဲဆုိတာ ေလ့လာပါတယ္။ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းရဲ႕ အေျခခံအက်ဆုံး၊ အေရးပါဆုံး 'ပညာေရး' မွာ သူတုိ႔က ငါတုိ႔ထက္ ဘာေတြသာလုိ႔ ပါလဲဆုိတာ အရင္စူးစမ္းတာပါ။ အဲဒီလုိပါပဲ ၁၉၈၀ ေက်ာ္မွာ ဂ်ပန္ရဲ႕စီးပြားေရး တစ္ဟုန္ထုိးတုိးတက္ လာမႈကုိၾကည့္ၿပီး ဂ်ပန္ရဲ႕ပညာေရးအေျခခံကုိ ဆန္းစစ္ျပန္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ သူတို႔ပညာေရးကုိ ျမႇင့္တင္တယ္။ အဲဒါက မိမိႏုိင္ငံရဲ႕ ပညာေရးျမင့္မားမွသာ ႏုိင္ငံနဲ႔လူမ်ဳိးဟာ သူမ်ားထက္ ေနရာတကာ မွာ သာမယ္ဆုိတဲ့ အယူအဆမွန္ကန္ေၾကာင္း အေမရိကန္က သက္ေသျပဆုိျခင္းပါ။
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ လက္ရွိသြားေနတဲ့ ပညာေရးဟာ ႏုိင္ငံေတာ္ဖဲြ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒမွာ ေမွ်ာ္မွန္းထားတဲ့ 'ဘက္စုံ အေတြးအေခၚ အယူအဆမွန္ကန္' တဲ့ လူ႔စြမ္းအား အရင္းအျမစ္ေတြ ေမြးထုတ္တဲ့ ပညာေရး ျဖစ္ၿပီလား။ အဲဒါနဲ႔အတူ 'အက်င့္စာရိတၱေကာင္းမြန္တဲ့ ႏုိင္ငံေတာ္တည္ေဆာက္မယ့္ ႏုိင္ငံ့သား ေကာင္း' ေပၚထြက္လာေအာင္ စြမ္းေဆာင္တဲ့ ပညာေရးလား၊ လက္ရွိအေျခအေနအရ အတၱႀကီးသူ၊ သူမ်ားထက္ ငါကသာရမယ္ဆုိတဲ့ 'အမွတ္ၿပိဳင္ပဲြႀကီး' က်င္းပေနျခင္းပါ။ တကယ္ဆိုရင္ ပညာေရးဟာ ႏုိင္ငံနဲ႔လူမ်ဳိးရဲ႕ အသက္ဝိညဥ္၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈရဲ႕ အရင္းခံ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းမႈရဲ႕ ဗဟုိခ်က္မ ျဖစ္တယ္ဆုိၿပီး ကၽြန္ေတာ္တုိ႔တစ္ေတြ ခံယူကာ ဗလငါးတန္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးကုိ မျဖစ္မေန အေလးထား ေဆာင္ရြက္ဖုိ႔ လုိပါလိမ့္မယ္။
ပညာေရးဟာ 'စာသက္သက္သင္ျခင္း' ၿပီးေတာ့ စာေမးပဲြရမွတ္၊ ေအာင္ခ်က္နဲ႔ လူ႔အရည္အေသြး တုိင္း တာတဲ့ လုပ္ငန္းမဟုတ္ပါ။ လူ႔အရည္အေသြး အစြမ္းကုန္ဖြံ႕ၿဖိဳးေအာင္ ေလ့က်င့္တဲ့ လုပ္ငန္းပါ။ လူငယ္ ေတြကုိ လူ႔တန္ဖုိးစစ္စစ္ျဖစ္တဲ့ 'စာနာတတ္မႈ၊ ပရဟိတစိတ္ထား၊ လူမႈဆက္ဆံေရးျမင့္ျမတ္မႈ၊ က်ဳိး ေၾကာင္းညီညြတ္စြာ ျပႆနာေျဖရွင္းတတ္မႈ၊ စည္းကမ္းလုိက္နာတတ္မႈ၊ အႏုပညာခံစားတတ္မႈ၊ ဘဝေနာက္ခံ မတူသူေတြနဲ႔ စည္းလုံးညီညြတ္စြာ အလုပ္လုပ္ကုိင္ႏုိင္တဲ့ စြမ္းရည္ျပည့္ဝမႈနဲ႔ ကုိယ္စိတ္ ႏွပါး က်န္းမာရႊင္လန္းမႈ ျပည္သူ႔နီတိ နားလည္လုိက္နာမႈ လူ႔ကုိယ္က်င့္တရားကုိ ေလးစားတန္ဖုိး ထားမႈနဲ႔ ေလာကဝတ္ေတြ ျပည့္ဝေအာင္' ေလ့က်င့္ေပးတာကမွ ပညာေရးပါ။ လူသားပီသသူ ေမြးထုတ္ျခင္းပါ။ ၿပီးေတာ့မွ ျမန္မာစာ၊ အဂၤလိပ္စာ၊ ပထဝီဝင္၊ သမုိင္း၊ အေထြေထြသိပၸံ စတဲ့ ေလာကီ မွာသိသင့္တာေတြ သင္တာပါ။ စာသင္တာဟာ ပညာေရးရဲ႕ အေသးငယ္ဆုံးလုိ႔ဆုိတဲ့ ပညာေရးရဲ႕ တကယ္အႏွစ္သာရျဖစ္တဲ့ လူ႔တန္ဖုိးစစ္စစ္ေတြ တပ္ဆင္တာေတြ မပါေသးပါ။ အဲဒီ လူ႔တန္ဖုိးေတြမပါ ဘဲ စာေမးပဲြေအာင္မွတ္ သက္သက္ကုိသာ လူ႔တန္ဖုိးလုိ႔ထင္ၿပီး ဦးစားေပးလုပ္ေနတာကုိ 'ပညာေရး ရဲ႕တံလွပ္'၊ 'အဆင့္နိမ့္ပညာေရး' လုိ႔ ကၽြန္ေတာ္ဆုိခ်င္ပါတယ္။ ဘာလုိ႔လဲဆုိေတာ့ စာေတာ္ၿပီး က်န္းမာေရးမေကာင္းသူ၊ စာရိတၱညံ့သူ၊ အတၱပရမမွ်သူ၊ ဘဝမွာ ရင္ဆုိင္ရမယ့္ ျပႆနာကုိ သိမ္သိမ္ ေမြ႕ေမြ႕ မေျဖရွင္းႏုိင္သူ၊ အမ်ားနဲ႔ စုေပါင္းညီညြတ္စြာ အလုပ္လုပ္ႏုိင္စြမ္း မရွိသူေတြကုိ ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳး တုိးတက္ေရးအတြက္ ဘယ္လုိအားကုိးေလာက္မွာလဲ။ ဒီမုိကေရစီလူ႔ေဘာင္ႏွင့္ ဝင္ဆန္ႏုိင္စရာ မျမင္ ပါ။ က်မ္းဂန္တတ္ၿပီး သီလမရွိသူဟာ အဆိပ္ပင္နဲ႔ ဘာမ်ားျခားလုိ႔လဲ။ ပညာေရးဟာ 'လူသားဆန္တဲ့ လူသား' (တစ္နည္း) လူ႔ေဘာင္ေကာင္းက်ဳိး စြမ္းစြမ္းတမံ တည္ေဆာက္ႏုိင္စြမ္းရွိသူ ေမြးထုတ္ျခင္းပါ။ အဆိပ္ပင္ စုိက္ျခင္းမဟုတ္လုိ႔ပါ။
အဲဒီ စာေမးပဲြရမွတ္ေလာက္သာ ၿပိဳင္ဆုိင္ေနၾကတဲ့ ပညာေရးတံလွပ္ကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ လူ႔အဖဲြ႕အစည္း ဟာ 'ေရ' အစစ္လုိ႔ ထင္ေနရင္ အရွိန္အဟုန္နဲ႔ စီးဆင္းေနတဲ့ 'ကမာၻ႔ပညာေရး ျမစ္နဒီ' ထဲကုိ ကၽြန္ ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ တံလွပ္ေခ်ာင္း စီးဝင္လုိ႔မရႏုိင္ပါ။ ဒါဆုိရင္ ပညာေခတ္ရဲ႕ မ်ဳိးဆက္သစ္ေတြ ကမာၻနဲ႔ ဘယ္လုိယွဥ္မွာလဲ။ တကယ္ေတာ့ပညာေရးဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ မ်ဳိးဆက္သစ္ေတြရဲ႕ ကာယ၊ ဉာဏ၊ စာရိတၱနဲ႔ မိတၱဗလ အစြမ္းကုန္ဖြံ႕ၿဖိဳးေအာင္ ႀကိဳးပမ္းအေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္းပါ။ ဒါဟာ အမ်ဳိးသား ေရးတာဝန္ပါပဲ။ ဘာလုိ႔လဲဆုိေတာ့ 'ႏုိင္ငံေတာ္သည္ လူငယ္မ်ား မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ ရွင္သန္ထက္ျမက္ ေရး၊ အေတြးအေခၚမွန္ကန္ေရးနဲ႔ ဗလငါးတန္ တုိးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးတုိ႔အတြက္ ေဆာင္ရြက္ရမည္' လုိ႔ ဖဲြ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒပုဒ္မ (၃၃) မွာအတိအလင္း ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ဗလငါးတန္ ထဲက ဉာဏဗလဆုိတာ စာတတ္႐ုံ၊ စာေတာ္႐ုံသင္ သက္သက္မဟုတ္ပါ။
ဉာဏဗလ (ဉာဏ္ရည္) ရဲ႕ ဂုဏ္အဂၤါထဲမွာ
(က)    ႏႈတ္မႈႏွင့္ ဘာသာစကား ကၽြမ္းက်င္မႈဉာဏ္ရည္
(ခ)     ေၾကာင္းက်ဳိးဆက္စပ္ႏုိင္မႈႏွင့္ သခ်ၤာဆုိင္ရာ ဉာဏ္ရည္
(ဂ)     အျမင္ႏွင့္ ပုံေဖာ္ႏုိင္မႈဉာဏ္ရည္
(ဃ)    ဂီတႏွင့္ အႏုပညာဉာဏ္ရည္
(င)     လူမႈဆက္ဆံေရးဉာဏ္ရည္
(စ)     မိမိကုိယ္ကုိ ႐ႈျမင္သုံးသပ္မႈဆုိင္ရာ ဉာဏ္ရည္
(ဆ)    ကုိယ္ခႏၶာ လႈပ္ရွားထိေတြ႕မႈ ဉာဏ္ရည္တုိ႔ပါ။
ဒီၾကားထဲမွာ ရတဲ့စာေမးပဲြရမွတ္ဟာ အလြတ္က်က္ၿပီး ဲရလာတာဆုိရင္ ပုိဆုိးၿပီေပါ့။
ကာယဗလန႔ဲ မိတၱဗလဟာ ဉာဏဗလနဲ႔ ဆက္စပ္ေနေပမဲ့ စာရိတၱဗလကေတာ့ ထပ္မံျဖည့္စြက္ေလ့ က်င့္ရမယ့္ အရာပါ။ လူသားဟာ စာရိတၱမ႑ိဳင္ ႀကံ့ခုိင္ေလေလ လူ႔တန္ဖုိး ျမင့္ေလေလပါ။ စာတတ္၊ စာေတာ္တာကုိ အထက္ပါဉာဏ္ရည္နဲ႔ ခုိင္မာတဲ့ စာရိတၱတုိ႔ထပ္ေပါင္းႏုိင္သည္အထိ အေကာင္အ ထည္ ေဖာ္ႏုိင္ပါမွ 'ျမင့္မားသည့္ ပညာေရး' ပါ။ ဒါက ႏုိင္ငံကေမွ်ာ္မွန္းတဲ့ ပညာေရးပါပဲ။ အဲဒီလုိ ပညာေရးမ်ဳိးရွိမွသာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔တစ္ေတြရဲ႕ သားစဥ္ေျမးဆက္ေတြ 'ေရႊအုိးထမ္းႏုိင္ငံႀကီးသားဘဝ' ေရာက္မွာ။
'ဘက္စုံ' အေတြးအေခၚ မွန္ကန္ျပည့္စုံတဲ့သူျဖစ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးရမယ္ဆုိတာ ႏုိင္ငံေတာ္ရဲ႕ ရည္မွန္းခ်က္ပါ။ ဒါေၾကာင့္ ယေန႔သြားေနတဲ့ ျမန္မာ့ပညာေရးဟာ အခ်က္အလက္အေၾကာင္းအရာ သက္သက္ကုိသာ သိေစတဲ့ (Factual teaching) စနစ္ျဖစ္ၿပီး အဲဒီစနစ္ျဖင့္ ဆက္သြားေနတာဆုိရင္ ႏုိင္ငံေတာ္ရဲ႕ ဦးတည္ခ်က္နဲ႔ ေသြဖီေနပါၿပီ။ ႏုိင္ငံေတာ္က ဘက္စုံအေတြးအေခၚ မွန္ကန္ရမယ္လုိ႔ ဆုိထားတာမုိ႔ ပညာေရးက ေလ့က်င့္ေပးမႈဟာ ေတြးတတ္၊ ေခၚတတ္၊ ေျမာ္ျမင္တတ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ ေပးတဲ့ Conceptual teaching, critical thinking စနစ္နဲ႔သြားရပါမယ္။ ယေန႔ ကမာၻ႔ပညာေရးက လည္း ေတြးေခၚေျမာ္ျမင္မႈကုိ ရင့္သန္ေစတဲ့ ပညာေရးပါပဲ။ အဲဒါနဲ႔သြားမွ ႏုိင္ငံေတာ္ရဲ႕ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ ေတြျဖစ္တဲ့ 'ေတြးေခၚေျမာ္ျမင္တတ္သူ၊ စာရိတၱျမင့္မားသူ၊ ဗလငါးတန္ျပည့္ဝသူ၊ ႏုိင္ငံေကာင္းက်ဳိး စြမ္းစြမ္းတမံ သယ္ပုိးလုိသူ' ဆုိတာေတြႏွင့္ ကမာၻ႔ပညာေရးလမ္းေၾကာင္းႏွင့္ အံဝင္ခြင္က်ရွိမွာမုိ႔ လုိအပ္တဲ့ျမင္ဆင္မႈေတြ မျဖစ္မေန လုပ္ေပးရမယ့္ အခ်ိန္အခါပါ။
ၿခံဳလုိက္လ်င္ ေတာ္သေလာက္ေကာင္းတဲ့ ႏုိင္ငံသားေတြ ေပါႂကြယ္ဝေအာင္ေတာ့ 'ျမင့္မားသည့္ ပညာေရး' ကသာ ေလ့က်င့္ေပးႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။ သူတုိ႔ကသာ ႏုိင္ငံႏွင့္လူမ်ဳိးျမင့္ေအာင္၊ တင့္တယ္ ေအာင္ ေဆာင္ၾကဥ္းႏုိင္ၾကမွာပါ။ ဒါေၾကာင့္မုိ႔ ျပည္သူေတြရဲ႕ ယုံၾကည္အားကုိးမႈကုိ ရယူထားတဲ့ ကုိယ္ စားလွယ္မ်ား၊ အဲဒီထဲကမွ ႏုိင္ငံေတာ္ရဲ႕ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေရး ေဆာင္ရြက္မႈကုိ ပဲ့ကုိင္ခြင့္ရတဲ့ အစုိးရအဖဲြ႕ကုိ အားကုိးစြာန႔ဲ ပန္ၾကားပါရေစ။ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ အစုိးရ အဖဲြ႕ဝင္မ်ားေဆာင္ရြက္ရမယ့္ လုပ္ငန္းေတြအမ်ားႀကီးထဲက ႏုိင္ငံရဲ႕ဖြံ႕ၿဖိဳးျခင္း၊ တုိးတက္ျခင္း၊ ၿငိမ္းခ်မ္း ျခင္းကုိ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္တဲ့ ပညာေရးလုပ္ငန္းဟာ ဘယ္လုပ္ငန္းနဲ႔မွ ႏႈိင္းယွဥ္စရာမရွိေလာက္ေအာင္ ပဓာနက်တဲ့လုပ္ငန္းျဖစ္တာေၾကာင့္ 'ပညာေရးအစစ္ရဲ႕ အႏွစ္သာရ' ျပည့္ျပည့္ဝဝရွိတဲ့ မ်ဳိးေစ့ေကာင္း ကုိသာ ဖြံ႕ဖြံ႕ထြားထြားအပင္ေပါက္လာေအာင္ အရင္လုပ္ေပးၾကပါလုိ႔ ေမတၱာရပ္ခံပါရေစ၊ စာေမးပဲြ ရမွတ္နဲ႔ ေအာင္ခ်က္ဆုိတဲ့ 'ပညာေရးတံလွပ္' ကုိသာ ပံ့ပုိးေနတဲ့လမ္းေၾကာင္းကမျဖစ္မေန ခဲြခြာဖုိ႔ ဘက္ေပါင္းစုံက တုိက္တြန္းပံ့ပုိးေပးၾကပါလုိ႔ ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္။
The Politics Journal
No.13, JULY 18, 2013

No comments:

Post a Comment