Thursday, January 1, 2015

ပညာေရးေဆြးေႏြးပဲြ ဒီမိုုကေရစီပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈႀကီး၌ ဆရာ၏အခန္းက႑



ပညာေရးစနစ္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးႏိုုင္ငံလံုုးဆိုုင္ရာကြန္ရက္ (NNER)
============================================

ပညာေရးေဆြးေႏြးပဲြ
ဒီမိုုကေရစီပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈႀကီး၌ ဆရာ၏အခန္းက႑
============================================
၂၉-၃ဝ ဒီဇင္ဘာ ၂ဝ၁၄
----------------------------
ေဆြးေႏြးအၾကံျပဳခ်က္မ်ား
===================
ပညာေရးစနစ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ႏိုုင္ငံလံုုးဆိုုင္ရာကြန္ရက္ (NNER) လုုပ္ငန္းအဖဲြ႕မွ ဦးေဆာင္၍ “ဒီမိုုကေရစီပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈတြင္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏ အခန္းက႑” ေဆြးေႏြးပဲြကိုု ရန္ုုကုုန္ၿမိဳ႕၊ ေရႊဂံုုတိုုင္လမ္း၊ ေတာ္ဝင္ႏွင္းဆီခန္းမတြင္ ၂ဝ၁၄ခုုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလ (၂၉-၃ဝ) ရက္ေန႕မ်ားတြင္ က်င္းပခဲ့ပါသည္။ ေဆြးေႏြးပြဲ၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈတြင္ ဆရာ/ဆရာမမ်ား ပါ၀င္မႈကို ျမွင့္တင္ရန္ ျဖစ္ပါသည္။
ေဆြးေႏြးပြဲသို႔ တိုုင္းႏွင့္ျပည္နယ္ေဒသအသီးသီးရွိ ပညာေရးအဖဲြ႕အစည္းမ်ားမွ ဆရာ/ဆရာမမ်ား၊ ပညာရွင္မ်ား၊ ဘာသာေရးအေျချပဳေက်ာင္းမ်ားမွ ဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ား၊ သီလရွင္မ်ား၊ ဆရာ/ဆရာမမ်ားႏွင့္ စိတ္ဝင္စားသူမ်ားစုုစုုေပါင္း (၃ဝဝ)ခန္႕ တက္ေရာက္ခဲ့ပါသည္။ ေဆြးေႏြးပဲြပထမေန႕တြင္ ျမန္မာႏိုုင္ငံသားပညာရွင္သံုုးဦး၊ အီတလီႏိုုင္ငံသားပညာရွင္ သံုုးဦး၊ “အာရွႏွင့္ေတာင္ပစိဖိတ္ေဒသ အေျခခံပညာႏွင့္ အရြယ္ေရာက္သူမ်ားပညာေရး(ASPBAE)” အဖဲြ႕မွ ပညာရွင္တစ္ဦး၊ အေမရိကန္ႏိုုင္ငံသားပညာရွင္တစ္ဦးတိုု႕က ေအာက္ပါအေၾကာင္းအရာမ်ားကိုု တင္ျပေဆြးေႏြးခဲ့ၾကပါသည္။

၁။ျမန္မာႏိုုင္ငံဆရာအတတ္ပညာေရးစနစ္အေပၚသံုုးသပ္ခ်က္
၂။ အီတလီႏိုုင္ငံပညာေရးစနစ္၊ အသိဥာဏ္ဆိုုင္ရာဒီမိုုကေရစီ၊ သခ်ာၤပညာေရးႏွင့္ ဆရာ/ဆရာမမ်ား၏အခန္းက႑
၃။၂ဝ၁၅ အလြန္ ႏိုင္ငံတကာပညာေရးအစီအစဥ္အတြက္ ဆရာ/ဆရာမမ်ားပါဝင္ရမည့္ အခန္းက႑
၄။ပညာေရးစနစ္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲသည့္ ႏိုုင္ငံမ်ားတြင္ ဆရာ/ဆရာမမ်ား၏ အခန္းက႑ကိုု Norm Propagation Theory ျဖင့္ ႏိႈင္းယွဥ္တင္ျပျခင္းေဆြးေႏြးပဲြ ဒုုတိယေန႕တြင္ အဖဲြ႕ (၅)ဖဲြ႕ခဲြ၍ ေဆြးေႏြးၾကၿပီး အျပန္အလွန္ညိွႏိႈင္းကာ
ေအာက္ပါက႑ (၅)ခုုတြင္ အႀကံျပဳခ်က္မ်ား ေပးအပ္ခဲ့ပါသည္။ အခ်ိဳ႕အၾကံျပဳခ်က္မ်ားတြင္ ျငင္းခံုေဆြးေႏြးမႈမ်ားရွိၿပီး အမ်ားဆႏၵကို ထင္ဟပ္ေသာ အၾကံျပဳခ်က္မ်ားကို ဦးစားေပးေဖာ္ျပထားပါသည္။
(၁)ျမန္မာႏိုုင္ငံဆရာအတတ္ပညာေရးစနစ္၏ ျပႆနာမ်ား၊ စိန္ေခၚမႈမ်ားႏွင့္ အႀကံျပဳခ်က္မ်ား
(က)ဆရာအတတ္ပညာက႑တြင္ ပညာေရးေကာလိပ္မ်ား ခြဲျခားမထားဘဲ၊ ပညာေရးတကၠသိုလ္အျဖစ္သာ ထားရန္ႏွင့္ အဆိုပါ ပညာေရးတကၠသိုလ္တြင္ အစိုးရေက်ာင္းမွ ဆရာ/ ဆရာမမ်ားသာမက၊ အျခားေက်ာင္းမ်ားမွ ဆရာ/ ဆရာမမ်ား၊ ဆရာ/ဆရာမေလာင္းမ်ားလည္း တက္ေရာက္သင္ၾကားခြင့္ရွိရန္။
(ခ) လက္ရွိတာ၀န္ထမ္းေဆာင္ေနသည့္ ဆရာ/ဆရာမမ်ား တကၠသိုလ္တက္ေရာက္ပါက လစာခံစားခြင့္ အျပည့္ေပးရန္။
(ဂ) ေဝးလံေသာေဒသမ်ားရွိ တိုင္းရင္းသားဆရာ/ဆရာမမ်ားအား Scholarship အစီအစဥ္မ်ား ျပဳလုပ္ေပးရန္။
(ဃ) အစိုးရမဟုတ္ေသာအဖြဲ႕အစည္းမ်ားကိုလည္း ဆရာအတတ္သင္တန္းမ်ား ဖြင့္လွစ္ခြင့္ေပးရန္။
(င) ဆရာအတတ္ပညာသင္ရိုးတြင္ ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးႏွင့္ ကေလးစိတ္ပညာဘာသာရပ္မ်ားကို အဓိကထားျပီး လက္ေတြ႔သင္ၾကားမႈမ်ားကို အေလးထားေဆာင္ရြက္ရန္။
(စ) ဆရာအတတ္ပညာဘြဲ႕ရသင္တန္းမ်ားကို (၄) ႏွစ္ထားရွိရန္။
(ဆ) ဆရာအတတ္သင္ၿပီးေျမာက္ေသာ ဆရာ/ဆရာမမ်ားကို အရည္အခ်င္းစစ္ေဆး၍ စာသင္ၾကားခြင့္လိုင္စင္မ်ား ေပးရန္။
(၂) ဆရာအတတ္ပညာသင္ရိုုးညႊန္းတမ္းအတြက္ အႀကံျပဳခ်က္မ်ား
(က) ပညာေရးတကၠသိုလ္ (သို႔မဟုတ္) ပညာေရးဌာနမ်ားတြင္ ေရွးဦးကေလးသူငယ္၊ မူလတန္း၊ အလယ္တန္း၊ အထက္တန္း အထူူးျပဳဘာသာရပ္မ်ားထား၍ သင္တန္းသားမ်ား စိတ္ၾကိဳက္ေရြးခ်ယ္ခြင့္ရိွရန္။ အထက္တန္းအတြက္ ဘာသာရပ္အလိုက္(ဥပမာ-သခ်ၤာ၊ ရူပေဗဒ .....) အထူးျပဳဘာသာ ေရြးခ်ယ္ခြင့္ရွိရန္။
(ခ) တကၠသိုလ္မ်ားတြင္ သင္ၾကားမည့္ ဆရာ/ဆရာမမ်ားအတြက္ သင္ၾကားနည္းပညာသင္ရိုးညႊန္းတမ္းေရးဆြဲ၍ ေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးရန္။
(ဂ) စဥ္းစားဆင္ျခင္ျခင္း(critical thinking)နည္းစနစ္မ်ား၊ သင္ယူမႈကို ဗဟိုျပဳေသာ နည္းစနစ္မ်ား(learning centered strategies)ႏွင့္ စစ္ေဆးအကဲျဖတ္ျခင္းနည္းစနစ္မ်ားကို သေဘာတရားႏွင့္ လက္ေတြ႕ေပါင္းစပ္သင္ၾကားရန္။
(ဃ) သင္ရိုးညႊန္းတမ္းတြင္ ေအာက္ပါဘာသာရပ္မ်ား ထည့္သြင္းရန္ (ေဒသလိုအပ္ခ်က္ကို အေျခခံေသာ သင္ရိုးညႊန္းတမ္း ဖြံံ႔ၿဖိဳးျခင္း၊ သယံဇာတမ်ား စီမံခန္႔ခြဲျခင္း၊ ႏိုင္ငံေရးသိပံၼ၊ ျငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ဒီမိုကေရစီပညာေရး၊ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈေလ်ာ့ခ်ျခင္း၊ သတင္းႏွင့္ဆက္သြယ္ဆိုင္ရာနည္းပညာ(ICT)၊ ဘာသာစကားသင္ၾကားမူစြမ္းရည္၊ လူတိုင္းအၾကံဳး၀င္ပညာေရး၊ ဆရာအတတ္ပညာဖြံ႔ၿဖိဳးမူ၊ ပညာေရးသုေတသန၊ သင္ရိိုးညႊန္းတမ္းေရးဆြဲျခင္း)။
(င) မူလတန္း၊ အလယ္တန္းႏွင့္ အထက္တန္းေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေက်ာင္းအုပ္အျဖစ္ တာ၀န္ယူသူမ်ားႏွင့္ စီမံခန္႔ခြဲမႈ အဆင့္ဆင့္တြင္ တာ၀န္ယူမည့္သူမ်ားသည္ သင္ၾကားေရးအေတြ႔အၾကံဳရိွၿပီး ပညာေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈ နည္းပညာမ်ား သင္ၾကားတတ္ေျမာက္ၿပီးသူ ျဖစ္ရမည္။
(၃) ဆရာ/ဆရာမမ်ား၏ ပညာရပ္ဆိုုင္ရာဖြ႕ံၿဖိဳးမႈအတြက္ ေလ့လာသင္ယူရန္ အခြင့္အလမ္းမ်ား
(က) ဆရာ၊ဆရာမမ်ား ေလ့လာသင္ယူုႏုိင္ရန္ စာၾကည့္တိုက္မ်ား၊ e-library၊ အြန္လိုင္း၊ မီဒီယာတို႔မွတဆင့္ ေခတ္မွီနည္းပညာမ်ားျဖင့္ ေလ့လာႏုိင္ရန္။
(ခ) ဆရာ/ဆရာမမ်ား၏ ကြ်မ္းက်င္မႈႏွင့္ ၀ါသနာကို အေျခခံ၍ သင္ယူမႈအခြင့္အလမ္းမ်ား ရရွိႏုိင္ရန္ႏွင့္ လက္ေတြ႔ပိုင္းကို ပိုမိုအေလးေပးသင္ယူႏုိင္ေစရန္အတြက္ နည္းဥပေဒမ်ားျပဌာန္းေပးရန္။
(ဂ) သင္ၾကား၊ သင္ယူမႈအပိုင္းတြင္ ပညာေရးအသံုးစရိတ္ တိုးျမွင့္ေပးရန္ (ဥပမာ GDP ၏ ၆%)
(ဃ) ဆရာ/ဆရာမမ်ား မိမိတို႔စိတ္၀င္စားရာ သင္ယူခြင့္မ်ား ဖန္တီးေဖာ္ေဆာင္ေပးရန္ႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာစံႏႈန္းမ်ားႏွင့္အညီ မြမ္းမံသင္တန္းမ်ား စီစဥ္ေပးရန္ (teacher centered သံုးေနျခင္းအစား learning centered ကိုအသံုးျပဳရန္)
(င) ဆရာ/ဆရာမမ်ားအသင္းအဖြဲ႔မ်ား ဖြဲ႔စည္းျပီးမိမိတို႔၏ ပညာရပ္ဆိုင္ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈအတြက္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ရန္ စီစဥ္ေပးရန္ (ပညာေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ား၊ စာတမ္းဖတ္ပြဲမ်ား၊ ေလ့လာေရးအစီအစဥ္မ်ား)။
(စ) ပညာေရးသုေတသန လြတ္လပ္စြာ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ရန္။
(၄) ပညာေရးလြတ္လပ္ခြင့္၊ ဆရာ၊ဆရာမမ်ား၏ကိုုယ္ပိုုင္ျပ႒ာန္းခြင့္တိုု႕အတြက္ အႀကံျပဳခ်က္မ်ား
(က) အေၿခအေနေပၚမူတည္ၿပီး နည္းလမ္း၊ သင္ရိုး၊ ေက်ာင္းသားဦးေရ စသည္တို႔တြင္ ဆရာမ်ား၏ ကိုယ္ပိုင္ ဆုံးၿဖတ္ႏုိင္ခြင္႔ရွိရန္၊ ေက်ာင္းမ်ားအေနျဖင့္လည္း ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ရွိရန္။ (၀န္ႀကီးဌာန၊ ဦးစီးဌာနမ်ားသည္ ဘ႑ာေရးအပိုင္းမ်ားတြင္ ကူညီပံ႔ပိုးသူမ်ားသာ ျဖစ္သင့္သည္။)
(ခ) ဆရာ/ဆရာမမ်ားအားလံုး တန္းတူအခြင့္အေရးရွိရန္၊ ရာထူးတိုးသည့္စနစ္ကို မူလတန္းမွ အလယ္တန္း၊ အလယ္တန္းမွ အထက္တန္း တိုးျမွင့္သည့္စနစ္ကုိ ပယ္ဖ်က္ရန္ႏွင့္ မိမိေရြးခ်ယ္ထားသည့္ ပညာေရး႑ (မူ/လယ္/ထက္) အတြင္း ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈရွိသည့္ စနစ္ကို က်င့္သံုးရန္ (ဥပမာ- မူလတန္းပညာျဖင့္ မဟာဘြဲ႔မ်ား၊ ပါရဂူဘြဲ႔မ်ား)
(ဂ) ဆရာ/ဆရာမမ်ား လြတ္လပ္စြာ သင္ယူႏိုင္ခြင့္၊ သုေတသနလြတ္လပ္ခြင့္၊ ဆရာသမဂၢမ်ားလြတ္လပ္စြာ ဖြဲ႔စည္းႏုိင္ခြင့္မ်ားရွိေစရန္။
(ဃ) ဆရာအတတ္သင္ေက်ာင္းဝင္ခြင့္မ်ားအား ျပန္လည္သံုးသပ္ရန္။
(၅) ပညာေရးစနစ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈျဖစ္စဥ္အတြင္း ရင္ဆိုုင္ရမည့္ အခက္အခဲမ်ားကိုု ေက်ာ္လႊားရန္ နည္းလမ္းမ်ား
(က) ျမန္မာႏိုင္ငံေဒသသီးသီးတြင္ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား က်င္းပ၍ ပညာေရးမူဝါဒမ်ားအား ျပန္လည္သံုးသပ္ျပီး ျပည္သူ႔အက်ဳိးလိုလားေသာ အင္အားစုမ်ား စုစည္းကာ တညီတညြတ္တည္း ေဆာင္ရြက္ရန္။
(ခ) ပညာေရးတြင္ ဒီမိုကေရစီနည္းလမ္းတက် လုပ္ေဆာင္လာေစရန္အတြက္ ေတာင္းဆိုသြားရန္။
(ဂ) စာေမးပြဲစနစ္ႏွင့္ ဘတ္ဂ်က္သံုးစြဲမႈမ်ားကို ျပန္လည္ျပဳျပင္ရန္။
(ဃ) မူၾကိဳပညာေရးကို ပင္မပညာေရးေအာက္တြင္ ထားကာ အေလးေပးေဆာင္ရြက္ရန္။
(င) အသင္းအဖြဲ႔ဖြဲ႔စည္းခြင့္မ်ားကို လြတ္လပ္စြာ ရရွိလာရန္ လုပ္ေဆာင္ျပီး သက္ဆိုင္ရာေဒသမ်ား၊ ေက်ာင္းမ်ားကို လုပ္ပိုင္ခြင့္၊ ဆံုးျဖတ္ပိုင္ခြင္႔မ်ား လႊဲေျပာင္းေပးအပ္ရန္ႏွင့္ တခ်ိန္တည္းတြင္ပင္ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈေလ်ာ႔ခ်လွ်င္ ျဖစ္လာႏိုင္ေသာ အက်ိဳးဆက္မ်ားကို တြက္ခ်က္ၿပီး ျပင္ဆင္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ရန္။
(စ) ဆရာ/ဆရာမမ်ားအား မိမိကိုယ္ကို ယံုၾကည္မႈ၊ ရာသက္ပန္သင္ယူမႈ၊ သင္ၾကားနည္းစနစ္ႏွင့္ ဘာသာရပ္ဆိုင္ရာ ကၽြမ္းက်င္မႈ၊ စီမံခန္႔ခြဲႏုိင္မႈ၊ တာဝန္ယူမႈ၊ တာဝန္ခံမႈမ်ားျမင့္တက္လာေစရန္ႏွင့္ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ သင္ယူမူကို ကူညီအားေပးရန္။
(ဆ) လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဘက္မ်ားပါ တက္ၾကြစြာ ပါဝင္လာေစရန္ အခ်င္းခ်င္း စည္းရံုးလုပ္ေဆာင္သြားရန္။
(ဇ) ဆရာ-ေက်ာင္းသားဆက္ဆံေရး၊ ဆရာ-မိဘဆက္ဆံေရးတြင္ ပြင့္လင့္ျမင္သာမႈရွိေစရန္၊ အျပန္အလွန္ေဆြးေႏြးမႈ၊ တိုင္ပင္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ရန္။
ပညာေရးစနစ္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးႏိုုင္ငံလံုုးဆိုုင္ရာကြန္ရက္ (NNER)

No comments:

Post a Comment