ပညာေရးစံ
(၄) ခု
´ Availability (ရရွိႏိုင္မႈ)
´ Accessibility ( လူတိုင္းအတြက္ လက္လွမ္းမီႏိုင္မႈ)၊
´ Acceptability(လက္ခံႏိုင္မႈ)
´ Adaptability (အသံုးခ်ႏိုင္မႈ)
by the former UN Special Rapporteur on the Right to
Education, Katarina Tomasevski
၁။ Availability (ရရွိႏိုင္မႈ)
´ အစိုးရက
ပညာေရးအတြက္ ဘ႑ာေငြမ်ားကို လံုေလာက္စြာ အသံုးျပဳျခင္း၊
´ လံုၿခံဳေသာ ေက်ာင္းမ်ား၊ စာသင္ခန္းမ်ားရွိျခင္း၊
´ ၿမိဳ႔ရ႔ြာေက်းလက္မ်ားတိုင္းတြင္ေက်ာင္းရွိျခင္း၊
´ ေက်ာင္းသားႏွင့္ ဆရာဆရာမအေရအတြက္အခ်ိဳးကိုက္ညီစြာရွိျခင္း၊
´ သင္ရိုးညြန္းတမ္းစာအုပ္မ်ား အခမဲ့ရရွိျခင္း၊
´ သင့္ေလ်ာ္ေသာ သြားလာမႈအစီအစဥ္မ်ားရွိျခင္း၊
Questions for Availability
´ မူလတန္းပညာေရးဟာ အခမဲ့ျဖစ္ရဲ႔လား
´ မျဖစ္ေသးရင္ မသင္မေနရ အခမဲ့မူလတန္းျဖစ္ေအာင္ သင္ေ့လ်ာ္တဲ့အခ်ိန္ကာလ၊
ဘတ္ဂ်က္္ေတြခ်ၿပီး လုပ္ေဆာင္ေနလား၊
´ အစိုးရက မူလတန္းပညာေရးလူတိုင္းသင္နိုင္ဖို႔ လံုေလာက္တဲ့
ေငြေၾကးေတြ သံုးစဲြရဲ႔လား၊
´ ဆရာဆရာမေတြကို ေကာင္းမြန္စြာ ေလ့က်င္ေပးထားလား။
´ ႏိုင္ငံအလိုက္သင့္ေတာ့တဲ့ လခခံစားမႈေတြရရဲ႔လား၊ သင့္ေလ်ာ္တဲ့
လုပ္ငန္းခြင္၊ သင္ေထာက္ကူေတြရွိရဲ႔လား၊ အဖဲြ႔အစည္းဖဲြ႔ႏိုင္ခြင့္ရွိလား၊
´ ေက်ာင္းေတြက လံုၿခံဳၿပီး သန္႔ရွင္းရဲ႔လား။
Accessibility လူတိုင္းအတြက္လက္လွမ္းမွီႏိုင္မႈ
´ ပညာေရးစနစ္မွာ ခဲြျခားျခင္းလံုး၀မရွိျခင္း၊
´ ပတ္၀န္းက်င္က ဖယ္က်ဥ္ထားတဲ့သူေတြကအစ
ပါ၀င္သင္ၾကားႏိုင္ေအာင္ အထူးအစီအစဥ္ေတြခ်မွတ္ၿပီး လုပ္ေဆာင္ေပးျခင္း၊
´ ပညာေရးကို ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာအရျဖစ္ေစ စီးပြားေရးဆိုင္ရာအရျဖစ္ေစ
လူတိုင္းရယူေလ့လာႏိုင္ေအာင္ လုပ္ေပးျခင္း၊
Questions for accessibility
´ ပညာေရးမွာ ခဲြျခားမႈရွိေနလား.. လူတိုင္း ( ဘာသာ၊ လူမ်ိဳး၊
က်ားမ၊ စီးပြားေရးအဆင့္အတန္း။ မသန္စြမ္းသူမ်ား)
´ ပိုမိုဆိုး၀ါးတဲ့အလႊာေတြဆီေရာက္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ရဲ႔လား၊
´ ပညာသင္ေပးေနတဲ့ေက်ာင္းေတြဆီ သြားလာဖို႔ လြယ္ကူရဲ႔လား
´ ပညာသင္ဖို႔ လူတိုင္းေရာ တတ္ႏိုင္ၾကရဲ႔လား
´ ေက်ာင္းအပ္ဖို႔လိုအပ္တဲ့ အေထာက္အထားေတြ၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းေတြက
လြယ္ကူရဲ႔လား။
Acceptability (လက္ခံႏိုင္မႈ)
´ သင္ယူရတဲ့ပညာေရးဟာ လက္ေတြ႔ဘ၀နဲ႔ကိုက္ညီျခင္း၊
´ မတူကဲြျပားမႈကို သေဘာေပါက္က်င့္သံုးျခင္း၊
´ အရည္အေသြးျပည့္၀ေသာ ပညာေရးျဖစ္ျခင္း၊
´ သင္ၾကားတဲ့ ဆရာဆရာမမ်ားဟာလဲ
အရည္အေသြးနဲ႔ ျပည့္စံုျခင္း၊
´ အရည္အခ်င္းတိုးတက္ေစသည့္ ပညာေရးပံုစံျဖင့္ သင္ၾကားျခင္း၊
Question for Acceptability
´ ပညာေရးပံုစံက မတူကဲြျပားမႈ၊ ဗဟု၀ါဒကို အေျခခံရဲ႔လား၊
´ ဘာသာေရးအယူအဆ (သို႔မဟုတ္) အယူအဆတခုခုအေပၚ အေျခခံသင္ၾကားတာမ်ိဳးလား
´ သင္ရိုးညြန္းတမ္းေတြက မတူကဲြျပားမႈေတြကို ပြင့္လင္းျမင္သာေအာင္
ဖန္တီးေပးသလား၊
´ သင္ၾကားတဲ့ သင္ေထာက္ကူေတြ၊ သင္ၾကားပံုေတြက အစဲြေတြ၊ ပံုစံခြက္ေတြ
ကင္းရဲ႔လား၊
´ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ကိုက္ညီရဲ႔လား၊
´ ေက်ာင္းေတြမွာ အၾကမ္းဖက္မႈေတြကုိ ကာကြယ္ရူတ္ခ်တာေတြရွိသလား။
´ ေက်ာင္းစည္းကမ္းေတြကို အနိမ့္ဆံုးစံခ်ိန္စံညြန္းအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားတာေတြရွိသလား၊
´ ဆရာဆရာမေတြကို ေလ့က်င့္ထားေပးၿပီး ဆရာေကာင္းဂုဏ္မ်ားနဲ႔
သတ္မွတ္ထားတာရွိသလား။
Adaptability (အသံုးခ်ႏိုင္မႈ)
´ ကေလးမ်ား၏ လိုအပ္ခ်က္ႏွင့္ ကိုက္ညီျခင္း၊
´ တိုးတက္ေျပာင္းလဲေနတဲ့ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းတို႔ရဲ႔လိုအပ္ခ်က္ႏွင့္
တသားထဲက် ေနျခင္း၊
´ ကဲြျပားျခားနားတဲ့ လူမႈေရးနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈအေျခခံေတြအေပၚမူတည္ၿပီး
လိုအပ္ခ်က္ ေတြကို ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္ျခင္း၊
´ ဘ၀အာမခံခ်က္ေပးႏိုင္ၿပီး လက္ေတြ႔မွာ ျပန္အသံုးခ်ႏိုင္တဲ့
ပညာေရးမ်ိဳးျဖစ္ျခင္း၊
Questions for Adaptability
´ ေက်ာင္းေတြရဲ႔ လုပ္ေဆာင္မႈဟာ ေဒသခံေက်ာင္းသားေတြရဲ႔ အထူးလိုအပ္ခ်က္ေတြနဲ႔
ကိုက္ညီေအာင္လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ရဲ႔လား( ေက်ာင္းပိတ္ရက္၊ သင္ၾကားပံု)
´ ပညာေရးဟာ လူ႔အသုိင္းအ၀ိုင္းနဲ႔ ရပ္ရြာ ပတ္၀န္းက်င္လိုအပ္ခ်က္ေတြနဲ႔
သဟဇာတျဖစ္ရဲ႔လား၊ ဘာသာစကားနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈလူနည္းစုေတြရဲ႔ ဘာသာစကားရယ္ ႏိုင္ငံေတာ္သံုးဘာသာစကားေတြကို
ဟန္ခ်က္ညီေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေပးရဲ႔လား၊
´ ေက်ာင္းထြက္ႏိုင္တဲ့အသက္နဲ႔ အလုပ္လုပ္ႏိုင္ခြင့္ျပဳတဲ့အသက္၊
စစ္မႈထမ္းႏိုင္တဲ့အသက္၊ အိမ္ေထာင္ျပဳခြင့္ရွိတဲ့အသက္၊ ရာဇ၀တ္မႈအျဖစ္လက္ခံႏိုင္ေသာအသက္တို႔
လိုက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္ရဲ႔လား၊
´ ေက်ာင္းဟာ ကေလးအခြင့္အေရးေတြကို ကာကြယ္ေပးတာ၊ တိုးတက္ေအာင္လုပ္ေဆာင္ေပးတာေတြ
လုပ္ေပးနိုင္ရဲ႔လား၊
No comments:
Post a Comment